• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست arrow مقالات
مقالات
اثرات دعا در شب قدر چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
27 خرداد 1396 ساعت 10:00
 پاداش ها در ماه مبارك رمضان امام هشتم على بن موسى الرضا(ع) فرمودند: در ماه مبارك كارهاى خوب پذيرفته و كارهاى زشت بخشيده شده است. خواندن يك آيه قرآن در اين ماه، برابر با يك ختم قرآن در ماه هاى ديگر است. كسى كه برادر خود را با يك لبخند شاد كند، در روز واپسين خداوند دلش را شاد كرده و مژده بهشت به او دهد. كسى كه مومنى را در اين ماه يارى كند، خداوند در روزى كه قدم ها بر پل صراط مى لغزند او را دستگيرى كرده و از پل صراط عبورش خواهد داد. هركس خشم خود را نگه دارد، خداوند در روز قيامت بر وى خشم نكند. هركس درمانده اى را فريادرسى كند، خداوند در روز قيامت وى را از رسوايى بزرگ ايمن گرداند و رسوايش نكند. كسى كه ستمديده اى را يارى كند، خداوند او را در دنيا، در مقابل دشمنانش يارى كرده و در روز قيامت نيز، در موقف حساب و ميزان ياريش فرمايد.(1)
ادامه مطلب...
 
چرا شرق و غرب آشتی نمی‌کنند: خاورميانه و كشورهاي اسلام چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
24 خرداد 1396 ساعت 05:00
 اگر چه طيّ دويست سال گذشته غربيان به صورت مستمر به مناطق مختلف دنيا حمله و لشكركشي كرده و وارد جنگهاي كوتاه مدت و بلند مدت شدهاند، چنانكه؛ امريكا در كره جنگيده، در ويتنام جنگيده و دخالتهاي بسيار زيادي در عموم مجادلات و جنگهاي منطقهاي و فرا منطقهاي داشته، ليكن نگاهش به منطقهي خاورميانه و حضورش در اين منطقه منحصر به فرد است و قابل مقايسه با هيچ كدام از عرصههاي تجربه شده نيست.
از نظر ژئوپوليتيكي اين منطقه از مناطق بسيار حساس جهان است. تعبير بسيار زيبايي آقاي «شمس الدين رحماني» براي اين منطقه به كار بردهاند كه عنوان يكي از كتابهايشان نيز هست: «لولاي سه قاره». يعني منطقهي خاورميانه مانند یک لولا، سه قاره را به هم پيوند زده. قارهي آسيا، اروپا و آفريقا.
ادامه مطلب...
 
نقش انسان در رقم خوردن سرنوشتش چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
23 خرداد 1396 ساعت 10:00
تمام مقدرات يك ساله انسان در شب قدر مقدر مى شود.اما اين سوال مطرح است كه آيا خود انسان در مقدراتش نقشى دارد يا اينكه چه بخواهد و چه نخواهد، تلاش بكند يا نكند، مقدارتش در اين شب رقم مى خورد؟
ادامه مطلب...
 
بهائیت جدید چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
22 خرداد 1396 ساعت 05:00
 بهائیت، مذهب مدرنیسم ایرانی است که توسط دولت مدرن اروپایی، یعنی آنگلوساکسون‌ها، یا به طور دقیق‌تر انگستان به وجود آمده است. پس بهائیت یک مذهب مجعول غربی در مشرق است و گستره فرهنگی غرب در حال اوج، در شرق و ایران است، پس این مذهب حیثیت فرهنگی غربی‌ها نیز هست.
مذهب بهائیت از تفسیر یهودی مذهب تشیع در ایران آغاز شد یعنی «پروتستانتیزم شیعی». چرا که پروتستانتیزم، تفسیر عهد جدید (انجیل) با عهد عتیق (تورات) است که با محوریت «ملی‌گرایی آلمانی» به وجود آمد. از این جهت معرفت «تفسیر یهودی» با ساختار «پادشاهی آلمانی» پیوند می‌خورد. مکتب پرتستانتیزم در آلمان شکل می‌گیرد و بهائیت نیز از مقوله ملی‌گرایی ایرانی بهره می‌گیرد.
ادامه مطلب...
 
حُسن حَسن چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
19 خرداد 1396 ساعت 10:00
تردیدی نیست نام مبارک «حَسَن» آنچنان با مسمّا است که واقعاً تمام صفات آن حضرت به بهترین نحو«حَسَن» بود، لذا امیدواریم همه در سایۀ عنایات آن حضرت دنباله روی سیره و منش ایشان باشیم.
ادامه مطلب...
 
امام حسن(ع) از شیعیانشان چه می خواهند؟ چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
19 خرداد 1396 ساعت 10:00
 اسماء می گوید: من قابله جدّه ات فاطمه علیهاالسلام هنگام ولادت [امام [حسن(ع)  و [امام] حسین(ع)  بودم، پس آنگاه که امام حسن متولّد گشت، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمد و فرمود: اسماء!(1) پسرم را بیاور. او را در پارچه زردی پیچیده، خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بردم. حضرت آن پارچه را کنار انداخت و فرمود: اسماء! مگر من سفارش نکرده بودم که نوزاد را با پارچه زرد نپیچید. پس او را در پارچه سفیدی پیچاندم و به دست حضرت دادم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در گوش راست او اذان، و در گوش چپش اقامه خواند، سپس به علی(ع)  رو کرد و فرمود: پسرم را چه نامیده ای؟ علی(ع)  گفت: «ما کُنْتُ لِاَسْبِقَکَ بِاسْمِه یا رَسُولَ اللّهِ؛ ای رسول خدا! در نامگذاری بر شما سبقت نمی گیرم»، ولی دوست داشتم اسم او را «حَرْب» گذارم.
ادامه مطلب...
 
چرا شرق و غرب آشتی نمی‌کنند: رويارويي همیشگی چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
17 خرداد 1396 ساعت 05:00
 داستان بلند رابطه شرق و غرب از جنگهاي طولاني بين اين دو منطقه حكايت دارد. جنگهاي درازمدت ايران و يونان صفحات بسياري از منابع تاريخي را به خود اختصاص داده است.
حتي پيش از آن ـ قرنها پيش از ميلاد مسيح، عليهالسلام، ـ فينيقيها و مصريها با يونانيها در حالت جنگ و صلح ميزيستند.
جناب دكتر «محسن الويري» در كتاب خود (مطالعات اسلامي در غرب) مطلبي به شرح زير دارند:
«عدهاي ريشه «مسئله‌ي شرق» و ستيز ديرينه‌ي شرق و غرب را، با توجه به وقوع بيشتر جنگهاي داريوش و خشايار شاه با يونانيان در تنگه‌هاي بسفر، داردانل، اطراف درياي سياه، درياي اژه و نيز عبور اسكندر مقدوني از همين منطقه براي لشكركشي به آسيا و تلاش براي چيرگي بر آن تنگه‌ها كه نقش اقتصادي مهمي داشته ميدانند. جنگهاي معروف ايران و روم نيز از ديگر شواهد تجلّي تمايز شرق و غرب شمرده شده است.
ادامه مطلب...
 
ابن وَحشيّه، شمی‌دانِ همه فن حریف چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
16 خرداد 1396 ساعت 05:00
ابوبکر احمد بن علي بن قيس کَسداني، معروف به ابن وحشيّه است که آثاري در زمينهي کشاورزي، گياه شناسي، نجوم، کيمياگري، زهرشناسي، پزشکي، جادوگري و نيز اثري دربارهي خطوط دوران کهن به وي نسبت داده شده است و عمدهترين آنها، کتاب الفلاحـة النّبطيـة شهرت جهاني يافته است.
ادامه مطلب...
 
بهائيت از ديدگاه محققان ايرانى چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
15 خرداد 1396 ساعت 05:00
 اختلاف در نظر و تحليل همواره وجود داشته و مورخان و محققان را به دسته‌هاي مختلفي تقسيم و دسته‌بندي نموده است، اما در كنار اختلافات، مشتركاتي نيز وجود دارد كه بايد به آن‌ها توجه نمود، در اين صورت شناخت بهتري از تحولات مورد بررسي حاصل مي‌آيد. نكته‌اي كه درخصوص بهائيت در خور تأمل است اشتراك نظر و توافق مورخان و محققان (با وجود گرايش‌هاي متنوع سياسي و فكري) در وابستگي سران بهائيت به استعمار مي‌باشد. مقاله پيش‌رو، اشتراك نظر آن‌ها را نشان داده است.
مورخان و محققان ايرانى درباره وجود پيوند ميان باب و بابيت نخستين با كانون‌هاى استعمارى، دو نظر متفاوت ابراز كرده‌اند. عده‌اي از آن‌ها، با استناد به دسته‌اي از قرائن و شواهد تاريخى، كه به سادگي نمي‌توان از كنار آن‌ها عبور كرد، قدرت‌هاى استعمارى را در ايجاد و پيدايش اصل جنبش بابيگرى دخيل و مؤثر مى‏دانند و عده‌اي ديگر، بابيت را، در بنياد، جنبشي خودجوش شمرده و بر اين باورند كه مداخله قدرت‌هاى استكبارى در اين جنبش، پس از شروع و گسترش آن بوده است.
ادامه مطلب...
 
مادرانه برای اسلام چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 1
14 خرداد 1396 ساعت 13:00
 خلاصه‌ای از فداکاری‌ها و  ایثار حضرت خدیجه(س) برای مسلمانان
خدیجه بنت خویلد، زنی با اصالت و نسب شریف و از خانواده ای ثروتمند بود که طبق نقل برخی تاریخ نویسان، پیش از پیامبر دو شوهر کرده بود که پس از مرگ ایشان، ثروت آنها نیز به ثروت خودش افزوده شده بود. گفته اند زنی هوشمند بود که با تدبیر و آشنایی با امر تجارت، مالش را به عنوان مضاربه به ثروتمندان سرشناس می داد و بردگان بسیاری در کار تجارت داشت با چهارصد غلام و کنیز که فقط در خانه اش خدمت می کردند.
هر روز نیز بر ثروتش افزوده می شد، چنان که گویند هشتاد هزار شتر، کاروانهای متعدد او را با کالای فراوان به مراکز اقتصادی آن روز مانند یمن و مصر و شام می بردند. تمام این ثروت صرف گسترش اسلام و حمایت از پیامبر خاتم شد. چنان که حضرتش می فرماید: هیچ ثروتی هرگز مرا آن گونه سود نبخشید که ثروت خدیجه به من سود بخشید.(1)
ادامه مطلب...
 
چرا شرق و غرب آشتی نمی‌کنند: شرق اسلامي و منابع سرشار ث چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
10 خرداد 1396 ساعت 05:00
 بخش عمده ذخاير نفتي جهان يا در واقع ثروت دنيا در اين منطقه جاري است. به عبارتي، هم سابقه تاريخي و فرهنگي و هم ثروت و سرمايه كلان جهان در اين منطقه مجتمع شده است.
سابقه تاريخي منطقه خاورميانه خود را به رخ ميكشد، در برابر غرب تمام‌قد ميايستد و دائم خود را نشان ميدهد. وقتي سابقه تاريخي خود را مينمايد، غرب خود را حقير مييابد به عبارت ديگر شرق اسلامي خود را مقابل جریانی استکباری و خودخواه به مقایسه میکشد.
ادامه مطلب...
 
جابر بن حيّان، نخستین داروساز مسلمان چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
09 خرداد 1396 ساعت 05:00
ابو موسي، جابر بن حيّان، کيمياگر برجستـهي شيعه و از شاگردان امام صادقع، در سال 100 ه. ش. در شهر توس از توابع خراسان به دنيا آمد. مدّت کوتاهي پس از تولّدش، پدر او که يک داروساز شناخته شده و پيرو مذهب شيعه بود، به دليل نقشي که در براندازي حکومت اموي داشت، دستگير شده و به قتل رسيد. جابر به نوشته‌هاي  اقي مانده از پدرش علاقهمند شد و به ادامهي حرفهي او پرداخت. او با شوق و علاقه، به يادگيري علوم ديگر نيز ميپرداخت. به همين دليل از ايران به عراق رفت. کتابها و رسالات متعدّد جابر، سالها بعد از او، توجّه کيمياگران اروپايي را به خود جلب کرد. آنها اين کتابها را به زبان لاتين ترجمه کردند و سالها از آن به عنوان منبع معتبري استفاده ميکردند. به گفتهي آنها، اين کتابها تأثير عميقي بر تغيير و تصحيح ديدگاه کيمياگران غربي گذاشتهاست. عاقبت، جابر بن حيّان، در سال 194 ه. ش. در شهر کوفه چشم از جهان فروبست. بسياري از پژوهشگران بر اين باورند که صفت کوفي که در روايتهای بسياري به دنبال نام جابر آمده است، نشانگر زادگاه او نيست، بلکه حاکي از آن است که وي مدّتي در کوفه اقامت داشته است.
ادامه مطلب...
 
بنیان گذار فرقه بهائیت را بهتر بشناسیم! چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
08 خرداد 1396 ساعت 05:00
 بهائیان می کوشند وی را درس نخوانده و به اصطلاح «اُمّی» معرفی کنند!میرزا حسینعلی بهاءالله که فرقه ضالّه بهایی خود را پیرو او میدانند، در سال 1233 هجری ( دوسال قبل از تولد علی محمّد باب) در تهران متولد شد،او در تحت کفالت پدرش میرزا عباس معروف به میرزا بزرگ نوری مازندرانی بزرگ شد، و نظر به این که میرزا بزرگ در دستگاه حاکم تهران سمت منشی گری داشت، او از لحاظ مادّی در رفاه کامل به سر می برد، روی این اساس، حسینعلی بهاء در خانواده ثروتمندی بزرگ شده است و طبیعی است، حتماً در همان اوان کودکی برای تحصیل به مدرسه گذارده می شود.
بهائیان می کوشند وی را درس نخوانده و به اصطلاح «اُمّی» معرفی کنند ولی خود بهائیان در کتابهای خود به تحصیل او اقرار کرده اند او ادبیات و علوم مقدّماتی را در تهران تحصیل کرد وبنا به نوشته آیتی در کتاب کشف الحیل به نقل از میرزا ابوالفضل گلپایگانی (یکی از رجال بهائیّه ) حسینعلی مدّتها نزد میرزا نظر علی حکیم درس خوانده است و مدت دو سال که در سلیمانیّه کردستان بوده تحصیلات خود را نزد شیخ عبدالرحمن عارف ادامه می داده است.

ادامه مطلب...
 
چرا شرق و غرب آشتی نمی‌کنند: نگرش شرق به فردا چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 1
03 خرداد 1396 ساعت 05:00
 در طول تاريخ، اقوام معين و انگشت شماري را ميتوان سراغ گرفت كه موفق به ارائه نقش مهم تاريخي، فرهنگسازي و بر كشيدن تمدن شدند. تعداد اقوام و مللي كه بر روي زمين پراكنده هستند، زياد است اما همهي آنها قادر نبوده و نيستند در تاريخ نقشي ماندگار بگذارند. فرهنگي را جاري كنند و تمدني را بر كشند. شايد دليل اين مسئله اين است كه ظهور تمام عيار در عرصه تاريخ ملزوماتي لازم دارد كه از آن همهي ملل نيست. به عبارت ديگر همه اقوام صاحب اين ويژگيها نيستند.
هيچ صورتي از تمدن بلند نميشود مگر اينكه پشتوانه فرهنگي قوي داشته باشد. يعني شرط مقدمهي ظهور يك تمدن، پشتوانه فرهنگي است. جمعيتي كه يك باره از دل جنگل بيرون زده نميتواند سازنده تمدني رفيع باشد. نميتواند يك سازمان اجتماعي بزرگ بسازد. او در ابتدا به پيش نياز فرهنگي محتاج است. بنابراين ميبايست ساختار سالم و جامع فرهنگي داشته باشد تا بتواند به اتكاي آن تمدني را بر كشد. هم چنان كه به يك ساختمان فرهنگي نياز دارد، به يك بن و پايه فكري هم نياز دارد.
ادامه مطلب...
 
مسلمانان و علم کیمیا چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
02 خرداد 1396 ساعت 05:00
حتماً نام کيميا را تا به حال شنيده‏اي. کيميا همان علمي است که امروزه شيمي خوانده مي‏شود. راستش را بخواهي، شيمي هم سرگذشت‏ شنيدني‏اي دارد. بگذار اوّل برايت علّت روآوردن و توجّه پيشينيان به اين علم را بگويم.
کيميادانان قديم باورشان اين بود که فلزات، همچون موجودات زنده‏اي هستند که به دنيا مي‏آيند، زندگي مي‏کنند و سرانجام مي‏ميرند. جالب است که آنها حتّي فکر مي‏کردند، هر فلزي به حسب آنکه بيشتر يا کمتر تکامل يافته باشد، به موقعيّتي کامل‏تر مي‏رسد و شگفت‏انگيزتر آنکه فلزات را قابل تربيت و پرورش مي‏دانستند و مي‏گفتند: لااقل از لحاظ نظري امکان آن هست که فلزات فاقد کمال، به درجاتي از کمال برسند؛ مثلاً سرب به طلا مبدّل شود.
ادامه مطلب...
 
احکام بهائيت! چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
01 خرداد 1396 ساعت 05:00
وقتي در قرن 13 هجري قمري شخصي به نام علي محمد شيرازي ادعاي نيابت و باب امام زمان(ع) را كرد، با حمايت مستقيم كشورهاي سلطه طلب توانست بين مردم ايران اختلاف اندازد و بر پايه همين حمايت ها بود كه بعد ادعاي مهدويت و سپس نبوت كرد و در آخر ادعا نمود كه او خدا است و خداوند در او ظهور كرده و دورة دين اسلام به پايان رسيده است و در نهايت بر اثر واكنش علماي اسلام، در سال 1266 قمري در تبريز اعدام گرديد و بعد از او ميرزا حسينعلي ملقب به بهاء الله ادعاي جانشيني او را كرد و گفت منم خداي عزيز كه باب مژده آمدنم را داده بود و در كتاب هايي كه نازل كرد تنها مقداري از احكام باب را نسخ كرد و پس از او پسرش عباس معروف به عبدالبها جانشين او شد.
ادامه مطلب...
 
چرا شرق و غرب آشنا نمی‌کنند: غرب و آخرالزمان چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
27 ارديبهشت 1396 ساعت 05:00
 در بخش‌هاي قبلي اشاره كرديم كه غرب از بنيه و توان شرق آگاهي دارد اما در اين مبحث ميخواهيم موضوع اطلاع غرب از اخبار آخرالزّمان را بررسي كنيم.
در يك مسئله هيچ ترديدي نيست كه همه ملل و همهي اديان در آثار خود از آخرالزّمان سخن گفتهاند. يعني همهي اديان در موعود گرايي مشترك اند و تنها صورت و مصداق موعود آخرالزّمان در ميان آنها متفاوت است جملگي، در اين باور كه آخرالزّماني هست و در آخرالزّمان اتفاقاتي ميافتد و موعودي ميآيد با هم متفق و يك نظراند.
هم چنين در بين اديان مختلف اين مسئله مشترك است كه، پيش از آمدن موعود تحولاتي در دنيا رخ ميدهد. حوادث بزرگ و مهمي كه بيان كننده نزديكي ظهور موعود هستند.
در انسانها نيز عطش براي رسيدن به اين اخبار هميشه بوده چون ميخواستند از آينده اطلاع پيدا كنند و از آن با خبر شوند و خود را براي آينده آماده كنند.
ادامه مطلب...
 
راز غیبت از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
25 ارديبهشت 1396 ساعت 09:16
اگرچه در تمامي اديان و مكاتب اعم از الهي و غيرالهي، در زمينة ظهور مصلح و منجي جهان كم و بيش مطالبي به چشم مي‌خورد؛ ولي براساس دليل‌هاي متقن و معيارهاي درستي كه وجود دارد، اين حقيقت به اثبات رسيده كه كامل‌ترين و قابل اعتمادترين اطّلاعات در مورد شخصيّت و ابعاد گوناگون زندگي موعود جهاني نظير: تولّد، غيبت، ظهور، حكومت و... در مجموعه روايات اهل بيت(ع) ارائه شده است. با توجّه به اين حقيقت، در مقالة حاضر تلاش مي‌شود مسئلة غيبت منجّي عالم بشريت و علل و آثارش، با توجّه به مجموعة كلمات و رهنمودهاي حضرت علي(ع) به اختصار مورد بررسي قرار گيرد.
ادامه مطلب...
 
امام علی(ع) و لقب امیرالمؤمنین چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
25 ارديبهشت 1396 ساعت 09:13
امیر در زبان عربی به معنی فرمانده، سلطان و رهبر است. بعد از اسلام، کسانی را که از سوی رسول خدا(ص) و خلفا به فرماندهی مأموریت‌های جنگی منصوب می‌شدند، امیر می‌نامیدند؛ امّا عنوان امیرالمؤمنین به معنی خلیفه و فرمانده کل قوای اسلام و پیشوای مؤمنان است.
به اعتقاد علمای شیعه، امیرالمؤمنین عنوانی است که خدای تعالی به علیّ بن ابی طالب(ع) داده است و هیچ کس دیگر، چه قبل و چه بعد از او، برازندة این لقب نیست. در حدیثی آمده است که پیامبر(ص) به اصحاب خود فرمود:
«هنگام سلام به علی، او را امیرالمؤمنین خطاب کنید.» و در حدیث دیگری آمده است که:«خدا علی(ع) را امیرالمؤمنین نامیده است».
از حضرت صادق(ع) سئوال شد: آیا به حضرت قائم، لقب امیرالمؤمنین خطاب می‌شود؟
ادامه مطلب...
 
جایگاه قیامتی امیرالمؤمنین(ع) چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
25 ارديبهشت 1396 ساعت 09:12

1. جایگاه اهل نعمت
«وَ مَنْ يُطِعِ اللهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقا؛1
و كسانی كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند، در زمرة كسانی خواهند بود كه خدا ايشان را گرامیداشته [يعنی‏] با پيامبران و راستان و شهيدان و شايستگانند و آنان چه نيكو همدمانند.»
یکی از آیاتی که به شأن حضرت علی(ع) در قیامت اشاره میکند، «آیة 69 سورة مبارکة نساء» است. در ذیل تفسیر این آیه نقل شده است:
سليمان ديلمیگفت: نزد امام صادق(ع) بوديم كه ابو بصير نفس زنان وارد شد. چون نشست، اباعبدالله(ع) فرمودند: «اين چه حالی است؟»
ادامه مطلب...
 
<< شروع < قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعد > پایان >>

صفحه 101 - 150 از 3015

 

مستور

آخرین نظرات

فروشگاه اینترنتی

 

همسايه‌ها


  



سبز آبی

زندگی زناشویی شترمرغی
 شتر مرغ در ۲ – ۴ سالگی از نظر جنسی به بلوغ می رسد . تولید مثل در شتر مرغ ها وابسته به نور است و با افزایش طول روز فصل تولید مثل آغاز می شود. اندازه ی بیضه های شتر مرغ در طول فصل تولید مثل ممکن است تا ۴ برابر افزایش یابد . پرنده های نر در خارج از فصل تولید مثل اسپرم تولید نمی کنند و تولید اسپرم که تحت کنترل هورمون FSH می باشد در این فصل اتفاق می افتد .
ادامه مطلب...