• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست arrow گفت‌و‌گو arrow نبرد عمو نوروز با برتس و باربی
نبرد عمو نوروز با برتس و باربی چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 1
بدعالی 
06 فروردين 1390 ساعت 12:59
 «از عروسک عمو نوروز رونمایی شد.» خبر کوتاه و ساده ای که در میان اخبار دیگر جا خوش کرد همین جمله بود. رو نمایی ازین عروسک هفته قبل از عید اتفاق افتاد. یک عمو نوروز سی سانتی که به گفته سازندگانش قرار است جریان ساز شود. حالا اینکه این جریان چه هست و سوالات دیگر  و میل به جواب، ما را کشاند به سمت طراح این عروسک، یعنی «مجید قادری» مدیر فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیر هنری موسه موعود، که قبلاً هم با او مصاحبه ای به بهانه عروسک های دارا و سارا در سایت داشته ایم:

98درصد وارداتی

چرا عروسک؟ و چرا تصمیم گرفتید اینبار سراغ عمو نوروز بروید؟
به خاطر اینکه عروسک یک نیاز اساسی دنیای بچه ها به ویژه دختران است. نیازی که منجر به رشد عاطفی، شناختی و اخلاقی کودک می شود. همین احساس نیاز و نقش آفرینی عروسک، اولین و مهمترین هدف ما بود و هست. همچنین باید بگویم که ما متأسفانه در عرصه فرهنگی به شدت دچار مشکل هستیم و عروسک نیز که یکی از مهمترین کالاهای فرهنگی کودکان ماست همواره یا از خارج از کشور وارد می شود و یا اگر تولید داخلی ای هم داشته باشیم تقلید و کپی برداری از عروسک های آنهاست. می توانم بگویم که 98% از عروسک هایی که در بازار ما وجود دارد وارداتی هستند و این یعنی ضعف. اما از سوی دیگر هر عروسک ایرانی که به بازار وارد شود، جا را برای عروسک آنور آبی تنگ می کند. تجربه دارا و سارا هم به شدت ما را تشویق کرد. از طرف دیگر عمو نوروز برای هیچ کس غریبه نیست، تنها مشکل این بود که هیچ گاه برای بچه ها نمود بیرونی و ظاهری پیدا نکرده بود. و درن تیجه عمو نوروز در راستای زنده کردن و ادامه یافتن فرهنگ کشورمان است. عروسکها همواره با خود حامل بار فرهنگی تولید کنندگانش هستند و عمو نوروز که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد به عنوان قاصد بهار و زندگی در مقابل سرما و جمود معرفی شده است.

برای اولین بار کی به این فکر افتادید که عمو نوروز را به خانه ها بفرستید؟
برای اولین بار در سال 1383 فکر تولید همچنین عروسکی به ذهنم رسید و در سال 85 مدل عروسک ثبت شد و نوروز امسال نیز به مرحله پیش تولید رسید، که بعد از رفع یکسری نواقص تا پایان خرداد 1390 به تولید انبوه خواهد رسید.

 پاپانوئل تقلبی

آیا واقعاً عمو نوروز ریشه تاریخی دارد؟
عمو نوروز تاریخچه ای به اندازه تاریخچه ایران و تمامی فلات ایران دارد. اینکه می گویم فلات ایران منظورم از نواحی هندوچین تا ترکیه است که جزو فلات ایران محسوب می شوند. عمو نوروز در تمام کشورهای این مناطق و در طول تاریخشان پیام آور بهار و زندگی بوده. تحقیقات ایران شناسان نیز گویای همین امر است. عمو نوروز شخصیتی است که حتی بسیاری از شخصیت های دیگر مثل بابانوئل غربی ها نیز از او وام گرفته شده است.

چه ویژگی ها و خصوصیاتی را قصد دارید که بر عمو نوروز بار کنید؟
این عروسک تنها نیست. ما همراه آن کتاب عمو نوروز و خاله نوبهار را هم داریم؛ تا بچه ها بیشتر و دقیق­تر با این شخصیت آشنا شوند. هدف ما هم بیشتر ویژگی های ایجابی است. چرا که اگر ویژگی های ایجابی کار خود را درست انجام دهند، زمینه های سلبی در ادامه، در مردم به وجود می آید. البته این تنها نیست. در سال جدید بازی نامه این شخصیت هم آماده می شود و قصد ایجاد بازی رایانه­ای و بازیهای مرتبط با آن را نیز داریم، تا با تولیدات فرهنگی جانبی مثل لوازم التحریر، محتوای فرهنگی– اخلاقی را به مخاطب برسانیم. چرا که هر کالای فرهنگی برای خود صفتی همراه دارد و حامل ارزشهایی است که در جهان بینی کاربر تأثیر می گذارد. عروسک هایی چون باربی و برتس که به شدت در دسترس بچه ها هستند، چیزی جز تجمل گرایی غربی، عریانگری، مصرف گرایی و... را ترویج نمی کنند.

نبرد نابرابر؟

قیافه عمو نوروز پیر و لباسهای ساده ای به تن دارد، فکر می کنید این عروسک در برابر جاذبه های همین عروسک های غربی که گفتید، برای بچه ها جذابیت دارد، یا اینکه بیشتر تزیینی است؟
عمو نوروز به لحاظ جنسیتی مخاطبی عام دارد. ما می خواستیم شأن اسطوره ای را با این چهره به نمایش بگذاریم. پیر بودن در اسطوره ها، به معنای جامعه بودن است. سعی کردیم که عروسک چهره مهربانی داشته باشد. همچنین خورجین پر از گلهای بهاری او و عصای دستش نیز نشان از اراده عمو نوروز برای گسترش بهار و زندگی دارد؛ که تمامی اینها در کتابچه همراه عروسک کاملاً برای بچه ها جا می افتد. از طرف دیگر، ویژگی تمامی عروسک ها این است که هم کاربرد حجمی دارند و هم کاربرد در معرض دید بودن. عمو نوروز هم ازین امتیاز بهره­مند است. هم می تواند یک نماد تزیینی باشد و هم یک اسباب بازی و سرگرمی.

به جز عمو نوروز و دارا و سارا، عروسک ایرانی دیگری هم داریم؟ اصلاً جایی هست که مسئولیت ساخت عروسک را بر عهده داشته باشد؟
راستش در کشور ما همان طور که گفتم عروسک ها یا وارداتی اند یا اگر بخش خصوصی هم اثری تولید می کند کپی برداری از نمونه های غربی است. اما کانون پرورش فکری از حدود سال 79-80 کارگروهی را برای ساخت عروسک تشکیل داد که اولین تولیدش هم عروسک مبارک بود. بعد از آن دارا و سارا تولید شد و بعد هم 20 نمونه از عروسک های بند انگشتی تولید شدند. این جریان ادامه پیدا کرد تا امروز، که بعد از عمو نوروز درصددیم عروسک خاله نوبهار را هم روانه بازار کنیم. اتفاق مهم درباره عمو نوروز این است که همه چیزش در ایران است. چه مراحل پیش تولید و قالب بندی ها، و چه مرحله تولید و توزیع.

و حرف آخر:
خاطرم هست که حضرت امام خمینی، در یکی از سخنرانی های خود، موقعی که به وابستگی های رژیم شاه اشاره می کردند، این گونه مطرح کردند که شاه اینقدر وابسته بود که حتی عروسک را هم از خارج وارد می کرد. این یعنی ضرورت ساخت تولید این محصول داخل. امری که امیدواریم با قدریت بیشتر پیگیری شود.


مصاحبه کننده: مریم محبی

نظر
افزدون جدیدجستجو
هاجر () 2011-03-26 16:40:08

با تمام این حرفا، بچه عروسکی رو می خواد که خوشگل باشه! حالا بیا تو گوش بچه فرو کن که این اسطوره ی ایرانه! این جور دیدگاها واسه بزرگاست نه واسه بچه ها. به نظر نمیاد سازنده های عروسک یه کم به فکر بچه ها نیستند؟!
حالا واسه این که وجدانم راحت بشه قول می دم بچه دار شدم یه عمو نوروز واسش بخرم!

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم
باران () 2011-03-29 12:23:04

هاجر جان یه نکته هائز اهمیته و اون هم اینه که سلیقه آدما ساخته میشه، اگه تو الان فک می کنی عروسک باربی زیباست، به این دلیله که سلیقه ما مطابق اون شده. همون طور که شاید اگه 20 سال قبل، قیافه برتس با اون چشم و دهن گنده رو می دیدی، ممکن بود بگی چقدر قِناسه.
چرا ما وقتی به مد لباس 30 سال قبل که نگاه می کردیم، می خندیدیم و می گفتیم چقدر ضایع بودن با اون عینک های آفتابی گنده و ابروهای کلفت و ...؛ اما حالا خودمون دوباره با علاقه پایبند همون مد شدیم؟
یعنی عمو نوروز لزوماً زشت نیست، و باربی لزوماً زیبا نیست؛ زشتی و زیبایی به اینه که چی رو بیشتر رواج داده باشن و روش تبلیغ کرده باشن و چند نفر تاییدش کرده و ازش استفاده کرده باشند.
حنانه () 2011-03-29 16:57:34

دقیقا
مخصوصا اونایی که تایید میکنن باعث میشه زیبا به نظربرسه
سید () 2011-03-29 23:22:57

هاجر خانم
بله خیلی به نظر میاد ، متاسفانه
حرف آخر خانم محبی نیز کاملا بجا ست .
در سال 90 جهادگونه به پا خیزیم " همه با هم "
ان شاء الله
زهره () 2011-03-31 11:48:10

سلام.
در هر حال اینم یه حرکته که مسلما بهتر از یکجا نشستن و به دست غرب نگاه کردنه. غالب سلیقه بچه ها رو هم ما بزرگترها میسازیم.
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

فروشگاه اینترنتی

 

همسايه‌ها


  



سبز آبی

زندگی زناشویی شترمرغی
 شتر مرغ در ۲ – ۴ سالگی از نظر جنسی به بلوغ می رسد . تولید مثل در شتر مرغ ها وابسته به نور است و با افزایش طول روز فصل تولید مثل آغاز می شود. اندازه ی بیضه های شتر مرغ در طول فصل تولید مثل ممکن است تا ۴ برابر افزایش یابد . پرنده های نر در خارج از فصل تولید مثل اسپرم تولید نمی کنند و تولید اسپرم که تحت کنترل هورمون FSH می باشد در این فصل اتفاق می افتد .
ادامه مطلب...