• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست arrow مقالات arrow انتظار؛ امیدوارانه دویدن به سوی موعود
انتظار؛ امیدوارانه دویدن به سوی موعود چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
بدعالی 
01 بهمن 1391 ساعت 18:09
چیستی انتظار
بسیاری از ما، انواع انتظار کشیدن را به چشم دیده ایم: در صف های مختلف منتظر ماندن، در انتظار مهمانی خاص بودن، ایستادن سر قرار دوستی که بدقول است و خیلی از انتظار ها را هم خیلی کم دیده ام، مثل انتظار برای امام عصر (عجل الله تعالی فرجه).

شاید اعتراض کنید که خیلی ها را دیده اید که یک صبح جمعه هم دعای ندبه را ترک نکرده اند و همیشه، حرف از امام زمان (عج) می زنند و در مجالس روضه، صف اول گریه کنان اند. البته تمام این اعمال ارزشمند هستند ولی وقتی انتظار را تعریف کنیم، می بینیم که با تمام انتظارهایی که تا کنون دیده ایم تفاوت دارد.

انتظار، چشمداشت گشایش

قبل از آنکه ارکان و پایه های یک انتظار درست را برشمریم، خوب است معنی دو واژه را بدانیم: «انتظار» و «فرج». چرا که در روایات ما، انتظار فرج، معادل چشم به راه بودن برای منجی موعود (عج) و ظهور ایشان و برپایی حکومت عدل الهی و نابودی دشمنان خداوند است. بر این اساس، پیش از اینکه منتظر باشیم، باید دوست و دشمن را از هم بازشناسیم. در این باره در مقاله ی «دوست و دشمن شناسی= انتظار» در همین ویژه نامه بیشتر توضیح می دهیم.

انتظار، یعنی، چشم داشتن و چشم به راه بودن. (1) و فرج، به معنای گشایش برای کار و مشکل (2) است. بنابراین معنای لغوی انتظار فرج می شود: چشم به راه بودن برای گشایش امور.

البته در این مقاله، فرصت آن نیست که بگوییم نهایت مشکل گشایی از انسانها در زمان ظهور و حکومت حضرت مهدی (عج) اتفاق می افتد ولی خواندن این ویژه نامه به شما توصیه می کنیم.

انتظار، امیدوارانه دویدن است

روزی حضرت عیسی (علیه السلام)، نشسته بود و پیرمردی را نگاه می کرد که با بیل، زمینی را شیار می کرد. حضرت عیسی (ع) از خداوند خواست که برای چند لحظه، امید را از پیرمرد بگیرد. در دم، پیرمرد بیلش را کنار گذاشت و دراز کشید. پس از ساعتی، با تقاضای حضرت روح الله (ع)، امید به پیرمرد برگردانده شد و این چنین، پیرمرد به سراغ شیارکشی اش بازگشت. (3)

این داستان واقعی، حکایت همه ی ماست. اگر لحظه ای امید به نتیجه ای که در پی اش هستیم، از دست بدهیم، ایستا و بی حرکت خواهیم شد. اگر بخواهیم، عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم، می توانیم یکی از انواع انتظار باطل برای امام زمان (عج) را دریابیم: انتظار ایستا و راکد.

مسئله اینجاست که اگر بدانیم که در پایان راه انتظار، چه چیزی چشم به راه ماست، آن وقت، برای رسیدن به آن می دویم. نشستن پای جاده و چشم به در دوختن و پنجره را باز گذاشتن به امید آنکه نسیمی بیاید و خبر خوشی بیاورد، شیوه ی یک منتظر واقعی نیست. بنابراین، کسانی که نام منتظر بر خود گذاشته اند و حرکتی جز غر زدن انجام نمی دهند، یا امید ندارند و یا از شناخت واقعی هدف و مقصد نهایی محرومند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، فرمودند: «منتظر فرج باشید و از رحمت خداوند ناامید نشوید. به درستی که خوشایندترین اعمال نزد خداوند عزیز و بلند مرتبه، انتظار فرج است.» (4)

ایشان علاوه بر آن فرمودند: «مثل‏ امام‏ مثل كعبه‏ است كه نزدش روند و او نزد كسى نيايد.» (5)

همچنین ایشان در کلامی دیگر می فرمایند: «بهترين جهاد امّت من چشم داشت گشايش است.» (6) همه ی این احادیث در کنار هم به ما می فهماند که وقتی به سوی امام حرکت نکنیم، امام نیز قدمی به سوی برنخواهد داشت. چنانچه امام رضا (ع) می فرمایند:«مائيم اهل البيت، و به خاطر رسول‏ خدا (ص) حقّ‏ ما بر مردم واجب شده است، پس هر كس كه به خاطر رسول خدا حقّى بدست آورد، ولى مثل آن حقّ مأخوذ، از جانب خود حقّ مردم را ادا نكند، او حقّى بر مردم نخواهد داشت.» (7) یعنی ائمه (ع) آن حقی که بر گردن دارند (که برپایی حکومت و شفاعت از مردم است) در صورتی ادا خواهند کرد که مردم به وظیفه شان نسبت به آنها، عمل کنند.

بنابراین باید به طرق مختلف به سوی امام حرکت کرد. می توانید چند وظیفه از وظایف منتظران را در این مقاله بخوانید و چند راهکار ساده برای یاری امام را از این مقاله .

انتظار، خودسازی است

وقتی به معنای واقعی انتظار پی بردیم، و وقتی دانستیم که امام عصر (عج) کسی است باید برای ظهورش امید داشته باشیم، آن وقت می فهمیم که یکی از زیان بار ترین آفات انتظار، گناه کردن و ترک واجبات است. اینکه بگوییم، منتظریم و مخالف یک دین دار واقعی رفتار کنیم، مثل این است که بگوییم: «آقا نیا! فعلاً نمی خواهیم خودمان را درست کنیم! شاید بعداً»

می دانم که عمل کردن به همه ی احکام دین، رعایت تمام حقوق و تکالیف، چشم انداز سختی دارد. امّا با توکل و تاسی جستن از خود امام زمان (عج) می توان امید داشت که در این دوره ی سخت، انسان بهتری باشیم.

یکی از احادیث هولناک درباره ی عمل کردن به گفته، جایی است که کسی سخن از عدالت می زند و ظالمانه رفتار می کند: ابو جعفر امام باقر (ع) به یکی از یارانشان فرمودند: «به شیعیان ما ابلاغ كن كه پاداش الهى جز با طاعت و بندگى بدست نمى ‏آيد. ابلاغ كن كه روز قيامت آن كسى حسرت و تأسف بيشترى دارد كه عدالت را تشخيص دهد، ولى بر خلاف آن قدم بردارد.» (8)

همچنین در توصیه به انتظار در کلام امام صادق (ع) چنین آمده است: «هر كس كه از بودنش در شمار ياران امام قائم (ع) شادمان است، بايد منتظر باشد و با همين حال انتظار، به پرهيز و اخلاق نيكو رفتار كند. پس اگر اجلش فرا رسيد و امام قائم پس از مرگ او قيام كرد، پاداش او همانند پاداش كسى است كه امام قائم را درك كرده باشد. پس كوشا باشيد و به انتظار بنشينيد! گوارا باد بر شما اى گروهى كه مشمول رحمت خدائيد!» (9)

به خاطر دارید که در چند پاراگراف بالاتر گفتیم انتظار جهاد است؟ حالا شما باورتان می شود که با نشستن و آه کشیدن و غصه خوردن، بدون آنکه هیچ تلاش و حرکتی در کنارش باشد، بتوان جهاد کرد؟!

انتظار، اصلاحگری در جامعه است

شخص منتظر، به فکر اصلاح جامعه ی خویش و خیرخواهی برای مردم است. (10) اصلاً ممکن است انسانی منتظر بزرگترین مصلح جهان باشد و خود، اصلاحگر نباشد؟

البته اینکه تک تک مردم منتظری واقعی شوند و به فکر اصلاح خودشان باشند، به مرور زمان، جامعه را به سمت نیکی و سعادت می برد. امّا آنچیزی که منظور ما از اصلاح گری است، محدود به اصلاح خودمان نمی شود. بلکه منظور این است که اگر کسی، می تواند گره گشایی کند و یا با لبخندی دل مؤمنی را شاد کند، ادب انتظار را به خوبی آموخته است.

در روایات ما، به مردم داری و مدارا با مردم، بسیار تاکید شده است؛ ما از این باغ، چند گل را برای نمونه می آوریم: امام موسی بن جعفر (ع) فرمودند: «خوشا به سعادت اصلاح كنندگان بين مردم كه آنان همان مقرّبان روز قيامت اند.» (11)

امام حسین (ع) نیز فرمودند: «نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است. از این نعمت ها خسته و بیزار نباشید.» (12)


پی نوشت:
1. دهخدا، علی اکبر، لغتنامه، ذیل کلمه ی انتظار
2. معین، فرهنگ نامه، ذیل واژه ی فرج
3. ورام بن ابی فراس، تنبیه الخواطر، ج 1، ص 272؛ به نقل از شفیعی سروستانی، ابراهیم، انتظار و تکلیف منتظران، نشر موعود عصر (عج)، ص 114
4. بحارالانوار، ج 52، ص 122؛ به نقل از همان، ص 117
5. الإنصاف في النص على الأئمة الإثني عشرعليهم السلام / ترجمه رسولى محلاتى؛ فارسى؛ ص533
6. رهاورد خرد/ ترجمه تحف العقول ؛ ص45؛ با استفاده از نرم افزار جامع الاحادیث 3/5؛ تولید موسسه نور
7. ترجمه عيون أخبار الرضا عليه السلام؛ ج‏2؛ ص576
8. گزيده كافى، ج‏1، ص: 243؛ با استفاده از همان نرم افزار.
9. الغيبة للنعماني/ ترجمه فهرى، ص235؛ با استفاده از همان نرم افزار.
10. شفیعی سروستانی، ابراهیم، همان، ص 118 و 119
11. تحف العقول، ص 393؛ به نقل از پایگاه جامع احادیث سایت شهید آوینی، ذیل عبارت اصلاح بین مردم
12. بحارالانوار ج74 ص205؛ به نقل از همان پایگاه، ذیل واژه ی مدارا

 

پ.میعاد
 
نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

بیعت با شیطان

فروشگاه اینترنتی

 

آخرالزمان

 

همسايه‌ها


  



سبز آبی

زندگی زناشویی شترمرغی
 شتر مرغ در ۲ – ۴ سالگی از نظر جنسی به بلوغ می رسد . تولید مثل در شتر مرغ ها وابسته به نور است و با افزایش طول روز فصل تولید مثل آغاز می شود. اندازه ی بیضه های شتر مرغ در طول فصل تولید مثل ممکن است تا ۴ برابر افزایش یابد . پرنده های نر در خارج از فصل تولید مثل اسپرم تولید نمی کنند و تولید اسپرم که تحت کنترل هورمون FSH می باشد در این فصل اتفاق می افتد .
ادامه مطلب...