• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست arrow مقالات arrow آیا پیامبران برای فرزندانشان ارث می گذارند؟
آیا پیامبران برای فرزندانشان ارث می گذارند؟ چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 1
بدعالی 
23 اسفند 1392 ساعت 13:12
اگر تا به حال راهتان به دادگاه ها افتاده باشد، حتماً شاهد پرونده های روی هم تلنبار شده ی شکایات مربوط به ارث بوده اید. همیشه ی تاریخ، افرادی بوده اند که حق دیگران را پایمال کرده اند و نگذاشته اند که حق به حقدار برسد و شاید به همین دلیل هم خداوند در کتابش دقیقاً سهم هر کس را از ارث مشخص کرده است.

در روزگارهای نه چندان دور، برخی از ظالمان پا از حدشان فراتر گذاشتند و حق تنها فرزند پیامبر خدا را هم از ارث پدرش به او ندادند. ابوبکر که خود را یار غار رسول خدا (صلى الله عليه وآله) می دانست پس از رحلت حضرت (ص) با تفسیر به رای هایش از احادیث اعلام کرد که پیامبران از خود چیزی به ارث نمی گذارند و با این توطئه فدک را از حضرت زهرا (سلام الله علیها) گرفت.

اهل سنت: پیامبر از خود ارث نمی گذارد

اهل سنت حديثى در كتاب هاى مختلف خود از پيامبر اسلام(ص) به اين مضمون نقل كرده اند كه ایشان فرمودند: «ما پيامبران ارثى از خود به يادگار نمى گذاريم و آنچه از ما بماند بايد به عنوان صدقه در راه خدا مصرف شود.»

سند اين حديث، غالباً در كتب معروف اهل سنت به «ابوبكر» منتهى مى شود كه بعد از پيامبر(ص) زمام امور مسلمين را به دست گرفت، و هنگامى كه حضرت فاطمه(عليها السلام) و يا بعضى از همسران پيامبر(ص) ميراث خود را از او خواستند، او به استناد اين حديث از دادن ميراث به آنان سر باز زد.

در حديثى از «عايشه» چنين مى خوانيم: «فاطمه(س) و عباس، بعد از وفات پيامبر(ص) نزد ابوبكر آمدند و ميراثشان از پيامبر را خواستند، آنها در آن موقع زمينشان را در «فدك» و سهمشان را از «خيبر» مطالبه كردند؛ ابوبكر گفت: من از رسول خدا(ص) شنيدم که گفت: «ما چيزى را به ارث نمى گذاريم و آنچه از ما بماند صدقه است...»؛ هنگامى كه فاطمه(س) اين سخن را شنيد، با حالتى خشمگين «ابوبكر» را ترك كرد و تا آخر عمر با او يك كلمه سخن نگفت.»(1)

استناد حضرت فاطمه(س) به آیات قرآن

حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه شان در جواب ابوبکر به آیات قرآن درباره ارث بری فرزندان پیامبران اشاره کردند و رو به او چنین فرمودند:

«... ای پسر ابی قحافه (ابوبکر) آیا در کتاب خداوند آمده که تو از پدرت ارث ببری و من از پدرم نبرم؟! حقا که سخن ناروایی گفته‏ای! آیا عهد کتاب خدا را کنار گذاشته، پشت سرتان انداخته‏اید در آنجا که گوید:

«و سلیمان از داود ارث برد»(2)، و آنجا که داستان یحیی بن زکریا را بازگو می‏ کند و می‏فرماید«پروردگارا از سوی خودت جانشینی به من ببخش که از من و خاندان یعقوب ارث ببرد و آنجا که می‏فرماید «بعضی از خویشان بر بعضی دیگر در کتاب خدا مقدم هستند.»(3)

و نیز آنجا که می‏فرماید «خداوند شما را درباره فرزندانتان سفارش می‏کند که پسر دو برابر دختر ارث ببرد» (4) و یا فرمود «اگر مالی را به‏جای گذارد، به ‏طور شایسته برای پدر و مادر و نزدیکانش وصیت کند و این حقی است بر پرهیزکاران.» (5)

آیات قرآن، ارث بری فرزندان پیامبران

قرآن کریم در سوره های مریم و نمل صریحاً به ارث بری فرزندان پیامبران اشاره می کند:

یحیی وارث زکریا

خداوند در بیان داستان زندگی یحیی در سوره مریم آیات 5 و 6 می فرماید: «و من از بستگانم بعد از خودم بيمناكم (كه حق پاسدارى از آئين تو را نگاه ندارند) و همسرم نازا است ، تو به قدرتت جانشينى به من ببخش؛ كه وارث من و آل يعقوب باشد و او را مورد رضايتت قرار ده.»

سلیمان وارث داود

و هم چنین می فرماید:
«سلیمان از داود ارث برد .»( نمل، 16)

کلمه ی «ورث» در آیات بالا به معنی ارث بردن از اموال و دارایی ها است و تا وقتی قرینه ای مثلاً از سایر آیات و یا روایات نباشد، نمی توانیم از این کلمه معنی به ارث رسیدن رسالت و نبوت و امور معنوی را برداشت کنیم.

از طرفی مقام نبوت و رسالت اکتسابی و موروثی نیست که مثلاً یحیی از خداوند بخواهد که با دعایی آن را به پسرش منتقل کند بلکه موهبتی است از طرف خداوند و نبی شخصی است که دارای مجموعه ای از خوبی ها و منتخب پروردگار عالم است و در مورد برخی از پیامبران هم می بینیم که پسرانشان بعد از آنها به پیامبری نرسیده اند.(6)

رد روایات اهل سنت

علاوه بر آیات فوق که نص و متن قرآن و سخن خدا و دلیلی محکم بر ارث بری فرزندان پیامبران (ع) از آنان است، دلایل زیاد دیگری برای رد این احادیث وجود دارد که ما در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:

1.  اين حديث با متن قرآن سازگار نيست و حدیثی که متن قرآن را رد کند مورد اعتنا قرار نمی گیرد.
2.   روايات بالا، معارض با روايات ديگرى است كه نشان مى دهد: ابوبكر تصميم گرفت «فدك» را به «فاطمه»(س) بازگرداند، ولى ديگران مانع شدند.
3.  وايت معروفى از پيامبر(ص) در بسيارى از كتب اهل سنت و شيعه آمده است كه: العُلَماءُ وَرَثَةُ الأَنْبِياءِ: «دانشمندان وارثان پيامبرانند» و نيز از ایشان نقل شده: «پيامبران درهم و دينارى از خود به يادگار نمی گذارند»

از مجموع اين احادیث چنين به نظر مى رسد که هدف اصلى اين بوده كه روشن سازند، افتخار انبياء و سرمايه آنها علم و دانش بوده است و مهمترين چيزى كه از خود به يادگار گذاشته اند، برنامه هدايت بوده و كسانى كه سهم بيشترى از اين علم و دانش را بر گرفتند، وارثان اصلى پيامبرانند، بى آن كه نظر به اموالى داشته باشد كه از آنان به يادگار مى ماند، بعداً اين حديث نقل به معنى شده و سوء تعبير از آن گرديده و احتمالاً جمله «ما تَرَكْناهُ صَدَقَةٌ» كه استنباط بعضى، از روايت بوده است به آن اضافه گرده اند.(7)

حضرت فاطمه زهرا (س) که با سکوت مردم رو به رو شده بودند، در کمال مظلومیت رو به ابوبکر ادامه دادند:

«آیا گمان کرده‏ اید که مرا از پدرم نصیبی نیست و ارثی نمی‏برم و اصلا خویشاوندی بین ما نیست؟!
آیا برای شما آیه‏ ای اختصاصی آمده که پدرم از آن خارج است؟ یا می‏گویید اهل دو ملت مختلف از یکدیگر ارث نمی‏برند و من و پدرم اهل یک ملت و آئین نیستیم؟!
آیا شما از پدرم و پسر عمویم،علی، به عام و خاص قرآن داناترید؟

پس این شما و این فدک، همچون شتر مهارشده و زین کرده!، یکدیگر را در روز حشر خواهیم دید. پس چه خوب داوری است خداوند و چه خوب، بزرگ و پیشوایی است محمد (ص) و چه خوب وعده‏ گاهی است قیامت، که در آن روز نتیجه زیانبار عمل خود را خواهید دید، ولی پشیمانی سودی ندارد و برای هر خبری جایگاهی است و به‏زودی خواهید دانست که بر چه کسی عذاب خوارکننده فرود اٌمده و شکنجه پایدار وارد می‏شود.»(8)


پی نوشت:
1.       تفسير نمونه، جلد 15، صفحه 451.
2.       نمل، آیه16
3.       سوره مریم آیات 5 و 6
4.       نساء، آیه11
5.       بقره، آیه18
6.       احتجاج طبرسی , ج 1 , ص 145 (طبع نجف)؛ به نقل از http://mahallati.ghasam.ir
7.       تفسير نمونه،همان
8.       مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بيروت)، 111جلد، ج 29، ص226، دار إحياء التراث العربي - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق

نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

بیعت با شیطان

فروشگاه اینترنتی

 

آخرالزمان

 

همسايه‌ها


  



سبز آبی

زندگی زناشویی شترمرغی
 شتر مرغ در ۲ – ۴ سالگی از نظر جنسی به بلوغ می رسد . تولید مثل در شتر مرغ ها وابسته به نور است و با افزایش طول روز فصل تولید مثل آغاز می شود. اندازه ی بیضه های شتر مرغ در طول فصل تولید مثل ممکن است تا ۴ برابر افزایش یابد . پرنده های نر در خارج از فصل تولید مثل اسپرم تولید نمی کنند و تولید اسپرم که تحت کنترل هورمون FSH می باشد در این فصل اتفاق می افتد .
ادامه مطلب...