• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست arrow مقالات arrow ماشیح، منجی یهودیان
ماشیح، منجی یهودیان چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 3
بدعالی 
12 خرداد 1394 ساعت 05:26
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در تمام ادیان، باور به منجی و مصلحی که در آخرالزمان ظهور می کند تا بشر را با عدالت حقیقی آشنا کند و بساط ظلم را برچیند، وجود دارد. یهودیان هم به عنوان یکی از اولین ادیان الهی که کتاب مقدسی داشتند و وحی بر پیامبر آنان، حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) می آمد، به منجی آخرالزمان اعتقاد دارند.
اما اینکه منجی وعده داده شده، دقیقاً در نظر یهودیان کیست، چه زمانی ظهور خواهد کرد و چه ویژگیهایی دارد، موضوعی است که در این مطلب به طور مختصر به آن اشاره می کنیم.

منجی یهودیان کیست؟
به اعتقاد تمامی انديشمندان يهود، منجی و مصلح آخر الزمان، انسانی است همانند ديگر انسانها كه داراي جلوه و قدرت الهی است و جهان را با نور خويش كه جلوه ای از نور خداست روشن خواهد کرد.(1) منجی موعود در آيين يهود، با نامهای متعدّد از جمله: ماشيح (مسيح)(2)، داوود(3) و فرزند داوود(4) ياد شده است.
زمان ظهور منجی
طبق باور یهودیان، برای ظهور مسیح و قیام او تاریخ مشخصی وجود ندارد.(5) در مورد زمان ظهور منجی موعود بايد گفت: كوشش برای محاسبه و يافتن زمان ظهور ماشيح از طرف اكثريت دانشمندان يهود به شدّت تقبيح شده است؛ زيرا اين محاسبات و پيشگوئيها، اميدهايی در دل مردم پديد می آورد كه بعداً به حقيقت نپيوسته و باعِث يأس و محروميت می شود. از اين رو چنين اخطار شديدی داريم: «لعنت بر كسانی باد كه تاريخ پايان ذلّت اسرائيل و ظهور ماشيح را محاسبه می كنند.»(6)

ویژگیهای منجی

اولین ویژگی منجی که تقریبا در تمام ادیان یکی است، برپایی عدالت و پیروزی صالحان بر ستمگران است. در زبور داود (علی نبینا و آله و علیه السلام) که تحت عنوان «مزامیر» در لابه لای عهد عتیق آمده، می توان گفت در هر بخشی از آن که اشاره ای به ظهور آن حضرت شده، نویدی از پیروزی صالحان بر ظالمان و تشکیل حکومت واحد جهانی موجود است.
جالب توجه اینکه مطالبی که قرآن کریم، پیرامون ظهور منجی از زبور نقل کرده، در زبور فعلی عیناً موجود است و از تحریف مصون مانده. قرآن کریم چنین می فرماید:
«و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد.» (7)

قرآن کریم این مطلب را از زبور نقل می کند و عین همین عبارت در زبور موجود است. در متن «زبور» آمده است:
«...زیرا که شریران منقطع خواهند شد، و اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند شد... و اما حلیمان وارث زمین خواهند شد...»(8)
ویژگیهای دیگری که در این کتاب آمده، چنین است:
«...مسكينان را به عدالت داوری خواهد كرد و به جهت مظلومان زمين به راستی حكم خواهد نمود. كمربند كمرش عدالت خواهد بود و كمربند ميانش امانت...» (9)

توجه به انتظار منجي موعود در آيين يهود
يكی ديگر از مسائل مورد توجّه در آيين يهود مسئله انتظار منجی موعود است. به عنوان مثال در جايي از كتاب مقدّس، با اشاره به اينكه هميشه و در هر لحظه بايد منتظر ظهور منجی موعود بود و آن را دور ندانست و از آن نااميد نشد آمده است:
«همواره منتظر ظهور او باش، اگر چه (فرارسيدن پايان ذلّت) به تأخير بيفتد، با وجود اين در انتظارش باش.» (10)
در جاي ديگر هم چنين آمده است: «هر وقت ببينی كه دولتها باهم به جنگ می پردازند، منتظر قدوم ماشيح باش.»(11)

علائم ظهور منجی آخرالزمان
مسئله منجی موعود در آئين يهود، تا آنجا مورد توجّه قرار گرفته است كه حتی به علائم ظهور اين منجی موعود اشاراتی شده است؛ از جمله اين كه:
«در دوره ای كه ماشيح فرزند داوود ظهور می كند، جوانان به پيران بی احترامی كرده و آنها را خجالت خواهند داد. فرزند از پدر خود حيا نمی كند. محل تحصيل و مطالعه به اماكن فساد مبدّل شده، دانش دبيران فاسد خواهد گشت و كسانی كه از خطا كردن بترسند منفور خواهند بود.(12) دستها به خون و انگشتها به شرارت آلوده است. انصاف از آدميان دور شده و عدالت با آنان فاصله گرفته است. گناهان فزونی گرفته و خطاها بسيار شده است و عليه آنان گواهی می دهد».(13)

بنابراين با توجه به آيات بی شماری كه در عهد عتيق (تورات) و كتابهای معتبر يهوديان همچون تلمود آمده، استنباط می شود كه يهوديان، همانند پيروان ديگر اديان آسمانی در انتظار مصلح جهانی هستند و آمدن او را مساوی با عدالت و صلح تلقّی می كنند و هر چند كه آمدن ماشيح را بيشتر در جهت تشكيل حكومت يهوديان تفسير می كنند كه با آمدنش پادشاهی قوم يهود بازگردانده می شود، اما آنچه مورد توجه است، اصل اعتقاد به مصلح آخرالزمان است كه مورد توافق تمامی اديان ابراهيمی است و يهوديان نيز در اين امر اشتراك دارند.

پی نوشت:

1.    اشعياه، فصل 60، آيه 19. به نقل از موعود
2.    پسيقتا رباتي، 152 الف به نقل از گنجينه ای از تلمود، ص 352. به نقل از همان.
3.    هوشِيَع، فصل 3، آيه 5. به نقل از همان.
4.    گنجينه ای از تلمود، ص 352. به نقل از همان.
5.    راشد محصل، محمد تقی، نجات بخشی در ادیان، ص 116؛ به نقل از http://adyanshenasi.blogfa.com/page/lecture15
6.    تلمود، فصل 12، ماشيح، ص 356. به نقل از موعود.
7.    آیه 105، سوره انبیا.
8.    کتاب مزامیر، مزمور 37، بندهای 9ـ12 و 17ـ18. به نقل از http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/2691/6563/76321
9.    تورات، اشعياه نبي، فصل 11، آيات 4 و 5. به نقل از موعود.
10.    تلمود، فصل 12، ص 356. به نقل از همان.
11.    كتاب مقدّس، سفر پيدايش، 14. به نقل از همان.
12.    سنهدرين 97، الف و تلمود، ص354. به نقل از همان.
13.    تورات، اشعياه نبي، فصل 59، آيات 3-15. به نقل از همان.


منابع:
موعود

حوزه

آینده شناسی

پژواک

نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

بیعت با شیطان

فروشگاه اینترنتی

 

آخرالزمان

 

همسايه‌ها


  



سبز آبی

زندگی زناشویی شترمرغی
 شتر مرغ در ۲ – ۴ سالگی از نظر جنسی به بلوغ می رسد . تولید مثل در شتر مرغ ها وابسته به نور است و با افزایش طول روز فصل تولید مثل آغاز می شود. اندازه ی بیضه های شتر مرغ در طول فصل تولید مثل ممکن است تا ۴ برابر افزایش یابد . پرنده های نر در خارج از فصل تولید مثل اسپرم تولید نمی کنند و تولید اسپرم که تحت کنترل هورمون FSH می باشد در این فصل اتفاق می افتد .
ادامه مطلب...