• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست arrow گفت‌و‌گو arrow چرا شیعیان امام رضا(ع) شیعه کامل هستند؟
چرا شیعیان امام رضا(ع) شیعه کامل هستند؟ چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
بدعالی 
04 شهریور 1394 ساعت 05:14
عکس از وهب رامزیدر میان فرقه های هفتاد و ملّت مسلمانان، یک فرقه حقّ است؛ آن هم فرقه ی شیعه ی دوازده امامی است. شیعه ای که بنا بر روایات، وقتی به امام رضا(علیه السلام) ایمان آورد، ایمان کامل را به دست آورده است. شاید برخی از ما از خودمان پرسیده باشیم در حالی که امام رضا(ع) امام هشتم هستند، چگونه چنین چیزی ممکن است؟ این سؤالی است که پاسخ آن را در این مصاحبه دریافت می کنید.

در این مصاحبه به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی امام رضا(ع) در عرصه های فردی و اجتماعی پرداخته شده است. متن این مصاحبه را در ادامه می خوانید.

* ضمن تبریک ایام دهه کرامت، بفرمایید ویژگی های بارزی که از فضیلت های امام رضا(ع) است و ایشان بیشتر به این القاب شناخته شده بودند، چیست؟
 بسم الله الرحمن الرحیم. همه ائمه اهل بیت(ع) در تمامی فضیلت ها سرآمد همه مردم زمان خود بوده اند؛ امّا برخی از آنها به سبب شرایط و موقعیت ها، در یک عرصه بیشتر جلوه می کردند.
امام رضا(ع) نسبت به سایر امامان بزرگوار، با دو ویژگی خاص بیشتر مطرح و شناخته می شوند؛ یکی این که عنوان «عالم آل محمّد(صلی الله علیه و آله)» را دارند که این عنوان را پیشاپیش پیامبر اکرم(ص) به ایشان داده بودند. دومین عنوان نیز «امام رئوف» است.

*علت انتساب این القاب به ایشان چه بود؟
 دلیل انتساب عنوان اول این بود که عظمت علمی امام(ع) در عصر خود آن حضرت به شکل علنی جلوه کرد. امام رضا(ع) در حوزه های متنوع علمی با علمای ادیان مختلف و فرقه ها و نحله های فکری گوناگون، مناظرات و بحث های علمی متعددی داشتند و در این مناظرات، عظمت علمی امام جلوه کرد. به همین سبب آن حضرت را عالم آل محمّد(ص) خواندند.

درباره دومین ویژگی ایشان  یعنی مهربانی، عطوفت و رأفت فراوان آن حضرت نیز باید گفت ایشان به قدری نسبت به مردم با توجه و احترام برخورد می کردند و حرمت همگان را داشتند که هر کس نزد آن حضرت می آمد، دست خالی بر نمی گشت. مثلاً در روایتی داریم که فردی که به شدّت نیازمند بود و در سفر دچار مشکل مالی شده بود، خدمت ایشان رسید. امام(ع) وقتی وجهی را برای او تأمین کردند، آن پول را از پشت در به او دادند و فرمودند: «نه من تو را ببینم و نه تو مرا ببین. من این پول را به تو دادم و نیازی به بازگرداندن آن هم ندارم.» مردِ در راه مانده به حضرت امام رضا(ع) گفت: «وقتی به شهر خود رسیدم، پولی را که شما به من دادید، از جانب شما صدقه خواهم داد.» امام فرمودند: «نیازی نیست و من این پول را به تو بخشیدم.» یکی از یاران از ایشان می پرسد که چرا چنین کردید و از پشت در وجه را به او پرداختید؟ فرمودند: «برای آنکه خواستم ذلت درخواست کردن و نیازمندی او را در چهره اش نبینم و او هم نزد من از اینکه درخواست کمک کرده است، شرمنده و خجل نباشد.» امام در رفتار با دیگران تا این مقدار به جزئیات توجّه داشتند.
نمونه دیگر درباره بردگان است. این افراد با توجّه به اینکه در فرهنگ آن دوره هیچ اعتبار و ارزشی نداشتند، امّا با امام(ع) بر سر یک سفره می نشستند. امام با همگان این لطف و عطوفت و مهربانی را داشتند؛ آن هم در حالی که در جایگاه ولیعهد حاکم زمان بودند.

*اینکه گفته می شود یکی از فضایل شیعیان امام رضا(ع) این است که هر کس امامت ایشان را پذیرفته امامت امامان بعد را نیز پذیرفته است، چه مبنایی دارد؟
 چون دیر فرزند دار شدن امام رضا(ع) برای برخی، مشکل اعتقادی ایجاد کرد، چنین حرفی گفته شد. به بیان دیگر، خود دیر به دنیا آمدن فرزند امام(ع) مسئله خیلی مهمی نبود؛ بلکه مسئله مهم این بود که وقتی امام رضا(ع) به شهادت رسید، امام جواد(ع) 8 سال بیشتر نداشت و برای برخی شیعیان این شبهه پیش آمد که آیا شخص نابالغ می تواند امام باشد؟ و بر همین اساس، برخی دچار انحراف شدند؛ زیرا برای اوّلین بار این مسئله پیش می آمد که کودکی به امامت برسد.
این مسئله برای برخی از شیعیان به قدری سنگین بود که از اعتقاد به امامت امام رضا(ع) نیز برگشتند و گفتند: آخرین امام، همان امام موسی بن جعفر(ع) بوده است و پیرو فرقه «واقفیه» شدند.

عده ای نیز که به آن سمت و سو گرایش پیدا نکردند، در اینکه آیا امام جواد(ع) از علم کافی برخوردار هست یا نه و آیا می توان او را به عنوان امام پذیرفت، دچار تردید شده بودند که بعداً وقتی عظمت علمی ایشان را در سن طفولیت دیدند، طرز تفکرشان تغییر کرد.
لذا این نکته که فرمودید مبنی بر اینکه کسانی که امام رضا(ع) و بعد از آن حضرت، امام جواد(ع) را به عنوان امامت پذیرفتند، «شیعه امامیه کامل» محسوب می شوند از همین روست؛ زیرا در پی پذیرش امامت امامی در سنّ پایین، مسئله برای آنها حل شد و وقتی امام هادی(ع) نیز در سن پایین به امامت رسیدند، پذیرفتند. همچنین وقتی امام زمان،  ارواحنا فداه، در 5 سالگی به امامت رسیدند، برای شیعه پذیرفته شده بود.

*روش برخورد امام رضا(ع) با نمایندگان مکاتب مختلف چگونه بوده است و ایشان چه شیوه ای را در این باره در پیش گرفته بودند؟
 امام رضا(ع) یک روش بسیار منطقی، عقلانی و به دور از تعصّب، همراه با استدلال های محکم را در این مناظرات پیش می گرفتند. کسانی که با امام رضا(ع) بحث می کردند یا پیرو دین دیگری بودند یا اینکه اساساً ملحد بودند و اصلاً اعتقادی به مبدأ و معاد نداشتند و مسائلی را به عنوان شک و شبهه یا اشکال به مبانی و اعتقادات اسلامی مطرح می کردند. امام(ع) نیز با منطق نیرومند و استدلال به اینها پاسخ می دادند و آنها را قانع می کردند.

*اکنون ما در زمانی زندگی می کنیم که شاید به دلیل گستردگی اطلاعات و آسانی تبادل اطلاعات و دسترسی به افراد مختلف، شرایطی مشابه با شرایط عصر امام رضا(ع) داشته باشد. آیا می توان از شیوه ایشان در برخورد با این افراد برای امروز الگوبرداری کرد؟
خیر، نمی توان کاملاً آن‌گونه رفتار کرد؛ چون کار افرادی که با امام رضا(ع) بحث می کردند، برای تخریب اعتقادی مردم مسلمان نبود یا جنبه ی سیاسی نداشت؛ بنابراین ایشان با آنها این چنین برخورد می کردند. امّا اکنون آنچه که ما در شبکه های ماهواره ای و سایت های تجهیز شده از سوی دشمنان اسلام شاهد هستیم با آنچه که در ایام امام رضا(ع) بود متفاوت است.
در این شبکه ها و سایت ها، مباحث برای کشف مجهول مطرح نمی شود؛ بلکه برای سست کردن اعتقادات و تخریب باورهای مردم ما انجام می شود. بنابراین باید توجه داشته باشیم وقتی مخالفین و دشمنان با این انگیزه وارد می شوند در زمین آنها قرار نگیریم. بله اگر کسانی سؤال واقعی دارند یا شک و شبهه ای در مسئله ای دارند با همان شیوه های مطلوب و پسندیده ی امام رضا(ع) می توان با آنها بحث کرد و بدون تعصب سخن آنها را شنید و پاسخ های اقناعی به آنها داد.
به عبارت دیگر شیوه امام رضا(ع) را باید در برابر جوانان و مردم مان که مورد هجمه دشمن قرار گرفتند یا افراد آزاده ای که به دنبال حقیقت هستند، به کار بگیریم؛ ولی در برابر رسانه های معاند و مهاجم باید مبتکرانه تر عمل کنیم.

*با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

به کوشش: اعظم امیروثوقی (خبرگزاری ابنا) ؛ با تلخیص.

نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

فروشگاه اینترنتی

 

همسايه‌ها


  



سبز آبی

زندگی زناشویی شترمرغی
 شتر مرغ در ۲ – ۴ سالگی از نظر جنسی به بلوغ می رسد . تولید مثل در شتر مرغ ها وابسته به نور است و با افزایش طول روز فصل تولید مثل آغاز می شود. اندازه ی بیضه های شتر مرغ در طول فصل تولید مثل ممکن است تا ۴ برابر افزایش یابد . پرنده های نر در خارج از فصل تولید مثل اسپرم تولید نمی کنند و تولید اسپرم که تحت کنترل هورمون FSH می باشد در این فصل اتفاق می افتد .
ادامه مطلب...