• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست arrow مقالات arrow عاشورا در نگاه اهل تسنن
عاشورا در نگاه اهل تسنن چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
بدعالی 
01 آبان 1394 ساعت 05:03
واقعه عاشورا، یکی از وقایعی است که به این راحتی قابل انکار نیست. شاید خیلی از اتفاقاتی که از زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و در زمان حیات امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) و فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) رخ داد، از طرف دشمنان و معاندان و یا علمای اهل سنت قابل انکار و یا کتمان بوده باشد؛ امّا این واقعه به سبب دلایل بسیاری قابل چشم پوشی از طرف هیچ کس در طول تاریخ نبوده است.

1.    واقعه کربلا بر خلاف رسم عرب در ماه حرام، یعنی محرم 61 اتفاق افتاد.
2.    هیچ یک از اصول جنگی اعراب در آن رعایت نشده بود؛ یعنی اینکه زنان، کودکان و پیران در امان نماندند و حرمت شکنی های بسیاری به امام حسین(ع) و خاندانشان شد.
3.    پلیدی و پلشتی یزید به قدری فاحش بود که حتی علمای اهل سنت او را مورد لعن قرار می دهند.
4.    و ...
کشته شدن امام حسین(ع) به دست بنی امیه(لعنت الله علیه) به عنوان اوّلین کشته از خاندان پیامبر اسلام(ص) آن هم به شکل خصمانه و بدون پیشینه مورد توافق همه است. در این مطلب سخنان و آرای بعضی از علما، اهل نظر و ادب اهل سنت را در مورد عاشورا جمع آوری کرده و تقدیم حضورتان می کنیم.

امام شافعی
پیشوای یکی از مذاهب اربعه‌ی اهل سنت که علاقه و ارادت بسیاری به اهل بیت(ع) دارد، درباره‌ی واقعه‌ی عاشورا، اشعار زیبایی سروده است که ترجمه برخی از ابیات آن چنین است:
این حادثه از حوادثی است که خواب مرا ربوده و موی مرا سپید کرده است. دل و دیده مرا به خود مشغول ساخته و مرا اندوهگین کرده است و اشک چشم، جاری و خواب از آن پریده است.
دنیا از این حادثه خاندان پیامبر (ص) متزلزل شده و قله‌ی کوه ها نزدیک به آب شدن گردید. آیا کسی هست که از من به حسین پیامی برساند، اگر چه دلها آن را ناخوش دارند!؟
حسین کشته ای است بدون جرم و گناه که پیراهن او به خونش رنگین شده. عجب از ما مردم آن است که از طرفی، به آل پیامبر(ص) درود می فرستیم و از سوی دیگر، فرزندان او را به قتل می‌رسانیم و اذیّت می کنیم!
اگر گناه، دوستی اهل بیت پیامبر(ص) است، از این گناه هرگز توبه نخواهم کرد. اهل بیت پیامبر روز محشر، شفیعان من هستند و اگر نسبت به آنان بغضی داشته باشم، گناه نابخشودنی کرده ام. (1)

شیخ عبدالله علایی
شیخ عبداللّه علایلی از علمای سنّی «لبنان» درباره قیام امام حسین(ع) می نویسد: «برای همه متفکران مسلمانِ آن روزگار، ثابت شده بود که یزید با توجّه به اخلاق خاص و تربیت مشخص آن‌چنانی، شایستگی در دست گرفتن زمام جامعه اسلامی را ندارد. برای هیچ مسلمانی سکوت در آن موقعیّت هرگز جایز نبود و وظیفه‌ی آنان مخالفت و اعتراض آشکار بود. در این صورت قیام حسین(ع) در حقیقت اعلام نامزدی خود برای حکومت نبود؛ بلکه ذاتا و بیش از هرچیز این کار اعتراض به ولایت یزید به شمار می رود. گواه این ادعا گفتار خود امام حسین(ع) است به ولید وقتی از امام حسین(ع) درخواست کرد که با یزید بیعت کند. حضرت فرمودند: یزید فاسقی است که فسقش نزد خدا آشکار است.»(2)

توفیق ابوعلم
توفیق ابوعلم، از علمای معروف اهل سنت مصر، در تحلیل نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع)می نویسد:
«... امام حسین(ع) قصد کربلا کرد تا از یک سو دست به قیام بزند و از سوی دیگر از بیعت با یزید خودداری کند. هرچند برای او روشن بود که این قیام و امتناع از بیعت با یزید منجر به قتل او خواهد شد؛ زیرا اگر او با یزید بیعت می کرد یزید در صدد به وجود آوردن تغییرات اساسی در دین اسلام بر می آمد و بدعت های زیادی را بنا می‌نهاد. به همین دلیل است که گفته اند: حسین خود و خانواده و فرزندانش را فدای جدش کرد و ارکان حکومت بنی امیه هم جز با قتل او متزلزل نمی شد... بنابراین حسین برای طلب دنیا و مقام و... قیام نکرد؛ بلکه می خواست احکام خدا را به اجرا درآورد.»(3)

سلیمان کتانی
از دیدگاه این نویسنده، هنوز هم صدای خونخواهی حسین(ع) پس از قرن ها به گوش می رسد: «ای معاویه... پسرت یزید با حسین بنای خشونت و بی رحمی را گذاشت، سرش را برید و به عنوانِ هدیه‌ی شیرین به خواهرش زینب داد تا به کربلا بیاید و فریاد شیون از نای شیعه و طرفدارانش برآید که هنوز هم به خونخواهی حسین بلند است.»(4)

عایشه بنتُ الشّاطی (نویسنده مصری، معروف به شیدای زینب(س))
این نویسنده بزرگ، در کتاب «السیدة زینب عقیلة بنی هاشم» می گوید: «زینب(س)، خواهر حسین(ع) لذّت پیروزی را در کام ابن زیاد و بنی امیّه تلخ کرد و در جام پیروزی آنان قطرات زهر ریخت، در همه حوادث سیاسی پس از عاشورا، همچون قیام مختار و عبدالله بن زبیر و سقوط دولت امویان و برپایی حکومت عباسیان و ریشه دواندن مذهب تشیّع، زینب(س)، قهرمان کربلا، نقش برانگیزنده داشت.»(5)

سید قطب
سید قطب می نویسد: «ثمره‌ی نهضت حسین(ع) پیروزی بود یا شکست؟ در دایره‌ی و مقیاس کوچک ثمره این حرکت جز شکست چیزی نبود؛ ولی در عالم واقع حرکتی پرفروغ و در مقیاس بزرگ و وسیع، پیروزی بود. هیچ شهیدی در سراسر زمین مانند حسین(ع) نیست که احساسات و قلب ها را قبضه کند و نسل‌ها را به غیرت و فداکاری بکشاند. چه بسیار از کسانی که اگر هزار سال هم می زیستند، امکان نداشت عقیده و دعوتشان را گسترش دهند؛ ولی حسین(ع) عقیده و دعوتش را با شهادتش به کرسی نشاند. هیچ خطابه‌ای نتوانست قلب‌ها را به سوی خود سوق دهد و میلیون ها نفر را به سوی اعمال بزرگ بکشاند؛ مگر خطبه آخرِ حسین(ع) که با خون خود آن را امضا کرد و برای همیشه موجب حرکت و تحول مردم در خط طولانی تاریخ گردید.»(6)

شیخ محمّد عبدُه (مصلح مشهور مصری)
«هنگامی که در دنیا حکومت عادلی است که هدفش اقامه شرع و حدود الهی است و در برابر آن، حکومت ستمگری است که استقرار عدل را برنمی تابد، بر هر مسلمانی است که حکومت عدل را یاری کند و از همین باب است قیام امام حسین(ع) در برابر حکومت یزید که خداوند او را خوار کند.»(7)

العُبیدی (مفتی موصل)
«فاجعه کربلا در تاریخ بشر کمیاب است، همچنان که مسبّبین آن نیز کمیابند... حسین بن علی(ع) سنّت دفاع از حق مظلوم و مصالح عموم را بنا بر فرمان خداوند در قرآن به زبان پیامبر اکرم(ص) وظیفه خویش دید و از اقدام به آن تسامحی نورزید. تمام هستی اش را در آن قربانگاه بزرگ فدا کرد و به این سبب نزد پروردگار، سرور شهیدان محسوب می شود و در تاریخ ایام، پیشوای مصلحان به شمار رفت. آری، به آنچه خواسته بود و بلکه برتر از آن، کامیاب گردید.»(8)


پی نوشت:
1.    نامه دانشوران ناصری، ج 9، ص 298؛مرآة العقول، ج8، ص 496؛ بصائر، ش ،7 ص 25.
2.    گلبرگ - فروردین 1381، ویژه نامه محرم - عاشورا و امام حسین(ع) از نگاه اندیشمندان اهل سنت.
3.    همان.
4.    سلیمان کتانی، امام علی مشعلی و دژی، ترجمه جلال الدین فارسی، ص 236.
5.    پاسدار اسلام - دی 1387 - شماره 325 - امام حسین (ع) و قیامش در آینه اندیشه ها .
6.    گلبرگ – همان.
7.    همان.
8.    پاسدار اسلام – همان.

ماءمعین

نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

بیعت با شیطان

فروشگاه اینترنتی

 

آخرالزمان

 

همسايه‌ها


  



سبز آبی

زندگی زناشویی شترمرغی
 شتر مرغ در ۲ – ۴ سالگی از نظر جنسی به بلوغ می رسد . تولید مثل در شتر مرغ ها وابسته به نور است و با افزایش طول روز فصل تولید مثل آغاز می شود. اندازه ی بیضه های شتر مرغ در طول فصل تولید مثل ممکن است تا ۴ برابر افزایش یابد . پرنده های نر در خارج از فصل تولید مثل اسپرم تولید نمی کنند و تولید اسپرم که تحت کنترل هورمون FSH می باشد در این فصل اتفاق می افتد .
ادامه مطلب...