• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست arrow مقالات arrow عاشورا، تاریخ همیشه جاویدان
عاشورا، تاریخ همیشه جاویدان چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
بدعالی 
01 آبان 1394 ساعت 05:06
در بستر تاریخ کشتار بی رحمانه کم رقم نخورده است و در لا به لای تاریخ ملت ها و کشورها دفن شده و حتی شناسایی هم نشده است و بر عهده تاریخ شناسان است تا این وقایع را شناسایی و بررسی کنند و دریابند، چرا بشر جاه طلب و قدرت‌پرست اینگونه دستش به خون هم نوعانش آلوده شده است؟ در طول تاریخ، اتفاقات عجیب و دردناک بیشماری افتاده و  کشتارهای دسته جمعی و قتل عام های متعددی رخ داده است. نمونه ای از این قتل عام های دسته جمعی، جنگ هایی که در طول سال ها، در کشورهایی همچون فلسطین، ایران، عراق، بوسنی و... اتفاق افتاد. کشتارهای بی رحمانه هیتلر و بمب باران های شیمیایی در کشورهای مختلف و کشورگشایی شاهانی که بر این مرز و بوم تسلط داشتند، نمونه بارز همه این فجایع است؛ امّا همه ما برای هر کدام چقدر متأثر شده ایم و به یادمان مانده است؟ چقدر برای این فجایع و زنده نگه داشتن آن  یا حفظ آثار و کسانی که در این راه ها قدمی برداشته اند تلاش کرده ایم؟

صِرف مظلوم بودن مقتول و ظالم بودن و ناحق بودن قاتل و متعرضان دلیلی برای حفظ و ماندگاری یک واقعه نیست. بسیاری از مظلومان و ستمدیدگان تاریخ فراموش شده اند و اکنون نامی از آنان برجای نمانده است؛ کسی که برای کشورگشایی و هدف های غیر خدایی می جنگد، در تاریخ مدفون می شود. تنها واقعه‌ای که در تاریخ می درخشد و هر سال و هر روز داغ و غمش و علل ماندگاریش واضح تر می شود، واقعه عاشورا است. عاشورا و قیام امام حسین(علیه السلام)، تنها جهاد و تنها قیامی است که در آسمان تاریخ می درخشد. تنها جهاد و تنها قیامی است که سال ها منتظر منتقم و خونخواه اصلی اش است. می توان علل ماندگاری واقعه عاشورا را به دو دسته تقسیم کرد: طبیعی و فرا طبیعی.

فراطبیعی
1.    دین الهی، دینی است، زنده، و مرگ و زوالی ندارد و در اصطلاح می گویند، دین الهی «حیّ لایموت؛ زنده‌ی نامیرا» است؛ در نتیجه کسی که برای احیای این دین قدمی برمی دارد و احیاگر دین است، حتی اگر در ظاهر هم کشته شده باشد، هرگز در ذهن ها و قلوب و نزد خداوند نمی میرد و عمری جاودان و همیشگی دارد.(1) اباعبدالله الحسین(ع) احیاگر همین دین که از جدّ بزرگوارشان رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده است، بودند.

2.    تاریخ، سیری طبیعی دارد؛ یعنی اینکه از یک مسیر آغاز شده و در انتها به یک مسیر ختم می شود. در این مسیر، جهش، حرکت، تغییر، سرانجام، زوال و مرگ رخ می دهد. واقعه عاشورا از این سیر تاریخی مستثنی بود و در این مسیر طبیعی قرار نگرفت؛ یعنی در آن نه تغییری می‌یابد و نه مرگ و زوالی.

واقعه عاشورا ریشه ای فرا طبیعی و ماورائی دارد. چیزی که از مسیر طبیعی تاریخ خارج شد و فرا طبیعی گشت، از فنا و نابودی مصون است و از بین نمی رود و پایانی ندارد و همیشه جاودان است. ماندگاری عاشورا در طول تاریخ و گسترش آن در سراسر جهان از رموز و اسرار الهی است؛ چرا که بر اساس روایتی از امام صادق(ع) غم عشق حسینی، حرارتی در قلوب مؤمنین ایجاد می کند که هرگز به خاموشی نخواهد گرایید.(2) عاشورا، نه تنها غوغایی در زمین برپا کرد که تحوّلی عظیم برای اهل آسمان نیز بود.

3.    چیزی که برای خداوند باشد، از سیلاب حوادث و تغییرات و حرکت هایی که در مسیر طبیعی و روال معمولی رخ می دهد، مصون و همیشگی است؛ پس برای آن زوال و مرگی را نمی توان تصور کرد.(3)

4.    مظلومیت رسول خدا(ص) و خاندانشان و مصیبت ها و بلاهایی که دشمنانشان از ابتدا بر سر آنها آورده اند،  همه کینه هایی که از رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) داشتند؛ به یک باره در کربلا نمود پیدا کرد و همه این ها بر جاودانگی واقعه عاشورا افزود. می توان اوج این کینه دشمنان را در شهادت جناب علی اکبر(ع) دید که دشمن چگونه به خاطر هم نامی با امیرالمؤمنین علی(ع) و شباهت همه جانبه اشان به جد بزرگوارشان، پیامبر خدا(ص)، ایشان را به شهادت رساندند.

طبیعی
1.    امام حسین(ع)تنها کشته شده ی بدون انکار از خاندان رسول خدا(ص)
پیامبر خدا(ص)، آخرین پیامبر بودند و وظیفه خطیری برعهده ایشان بود. جایگاه و عظمت و رسالت بزرگ ایشان در نزد خداوند و مسلمانان ایجاب می کرد که همه عزت و شأن این خاندان را حفظ کنند؛ امّا آنچه رقم خورد چیزی جز کینه، بی رحمی، حرمت شکنی و حق خوری نبود. با آن که در این خاندان، امیرالمؤمنین علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) به دست دشمنان به شهادت رسیده بودند؛ امّا شکل فجیع، بی سابقه و بدون پیشینه  شهادت امام حسین(ع) و نحوه‌ی به اسارت بردن خانواده امام(ع) چیزی قابل انکار نبود و همه حتی علمای اهل سنّت بر این واقعه اذعان دارند و آن را تأیید کرده و یزید(لعنت الله علیه) را نکوهش می کنند. کسی در طول تاریخ نتوانست این واقعه و شهادت امام و یارانشان(ع) را به دست بنی امیه(علیه لعنة) کتمان یا انکار کند.

2.    ناجوانمردانه بودن شیوه های جنگ
عرب در جنگ برای خود اصولی داشت و آن اصول را رعایت می کرد. اوّل اینکه در ماه حرام جنگ نمی کرد. در جنگ هایش به کودکان، زنان و پیران کاری نداشت و به آنها تعرض نمی کرد؛ امّا واقعه عاشورا؛ در محرم الحرام 61 بود. در این واقعه آب را بر روی امام حسین(ع) و یارانشان بستند. کودک شش ماهانه امام(ع)، به دست حرمله(لعنت الله علیه) به شهادت رسید. بعد از شهادت امام و یارانشان(ع) حرمت زنان اهل بیت(ع) شکسته شد و در مسیر اسارت از هیچ آزاری کوتاهی نکردند.

3.    نابرابری نبرد
در یک سوی میدان، سیدالشهدا(ع) همراه با بهترین های خاندان بنی هاشم و یاران اندکشان بودند و در سوی دیگر هزاران سیاه قلب و شقی ترین افراد آن زمان. آنها از هیچ حربه و سلاحی برای کشتن حسین بن علی(ع) دریغ نکردند.

4.    قربانی کردن بهترین های خاندان بنی هاشم(ع)
حضور اعضای خانواده در میان همراهان امام حسین(ع) عنصر دیگری بود که حادثه‌ی کربلا را یگانه کرد. حضور تمامی اعضای خانواده، خردسالان، بیماران و زنان در صحنه کربلا با وجود اینکه امام(ع) به پایان کار خود واقف بودند، هیبتی دیگر به جریان عاشورا داده است؛ خصوصاً اسیران و خانواده‌ی اباعبدالله الحسین(ع) در میان مردم به ترسیم آنچه روی داده، پرداختند.

5.    استواری امام بر اصولشان
در طول تاریخ انسان های بزرگی وجود داشتند که به اهداف خود معتقد بودند و از اصول خویش دست برنداشتند و حتی جانشان هم به خطر افتاد. امّا جریان امام حسین(ع) کمتر نظیری در تاریخ دارد و بی نظیر است. حسین بن علی(ع) به حکم وظیفه‌ی دینی و مسئولیت انسانی خود با استواری هرچه تمام بر اصول و مقابله با دشمنان ایستاد. اصرار امام(ع) بر رد پذیرش بیعت، بی توجّهی به نصایح دیگران، آگاهانه به مرگ نزدیک شدن، اعتقاد واقعی به اصول و... واقعه ای را رقم زد که در تاریخ بی همتاست و ماندگاری اش تثبیت شده.

6.    حق محوری و حق طلبی
همانطور که در بند های گذشته و عوامل فراطبیعی گفتیم، واقعه کربلا برای حقیقت مطلق؛ یعنی خدا و رضایت خدا و دین الهی شکل گرفت و هیچ منفعت شخصی و قومی و قبیله ای در آن دخیل نیست.

7.    الگو دهی قیام امام حسین(ع) به سایر دوران‌ها
قیام عاشورا و نحوه شکل دهی آن و اهداف سیدالشهدا(ع) سرمشقی برای کسانی بود که به دنبال حق و حقیقت طلبی و گسترش آن بودند. بسیاری از افراد و قیام های دیگر در طول تاریخ از این قیام الگو گرفتند.

پس از واقعهٴ کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانشان، امویان چنین می پنداشتند که اسلام نابود شده است و دیگر نشانی از آن برجای نخواهد ماند. یزید سرْخوش از این پندار خام، بر طبل نابودی دین کوفت و چنین سرود:
«لعبت هاشم بالملک فلا                 خبر جاء و لا وحی نزل »
دین و حکومت از بازیچه های بنی هاشم بود و اکنون جز افسانه‌ای از آن بر جای نمانده است. نه وحیی نازل شده و نه خبری آمده است.»
ولی پس از سخنان امام سجّاد(ع) و  حضرت زینب(علیهاالسلام)، یاوه های امویان باطل شد و دین، با عاشورا، زندگی جاوید یافت.

پی نوشت:
1. سورهٴ نحل، آیهٴ ۹۶
2. إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي‏ قُلُوبِ‏ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً ثُمَّ قَالَ ع بِأَبِي قَتِيلُ كُلِّ عَبْرَةٍ قِيلَ وَ مَا قَتِيلُ كُلِّ عَبْرَةٍ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ لَا يَذْكُرُهُ مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَى. (نورى، حسين بن محمد تقى، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل - قم، چاپ: اول، 1408ق.ج‏10 ؛ ص318.)
3. سورهٴ قصص، آیهٴ ۸۸

منبع
1.    مجله ارمغان - زمستان1385، شماره 1 - رازهای ماندگاری عاشورا .
2.    راز ماندگاری عاشورا در کلام آیت الله جوادی آملی. مجله افق حوزه - 15 دیماه 1389 شماره 295 - راز ماندگاری عاشورا چیست؟

ماءمعین
نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

بیعت با شیطان

فروشگاه اینترنتی

 

آخرالزمان

 

همسايه‌ها


  



سبز آبی

زندگی زناشویی شترمرغی
 شتر مرغ در ۲ – ۴ سالگی از نظر جنسی به بلوغ می رسد . تولید مثل در شتر مرغ ها وابسته به نور است و با افزایش طول روز فصل تولید مثل آغاز می شود. اندازه ی بیضه های شتر مرغ در طول فصل تولید مثل ممکن است تا ۴ برابر افزایش یابد . پرنده های نر در خارج از فصل تولید مثل اسپرم تولید نمی کنند و تولید اسپرم که تحت کنترل هورمون FSH می باشد در این فصل اتفاق می افتد .
ادامه مطلب...