• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست
رادیو یا تلویزیون ؟ چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
بدعالی 
13 دی 1395 ساعت 05:00
 بالاخره رادیو یا تلویزیون، نظر شما چیست ؟ کدام بهتر است ؟ این سوال را از هر شخصی که بپرسید، هرکس به فراخور اطلاعات و بینش و علاقه و سلیقه خود پاسخ خواهد داد و هر شخص هم از دیدگاه و منظر خود به موضوع نگاه مي كند، مثلا متخصصين راديو در مدح راديو می گویند ، گستره پوشش آنتن رادیو بیشتر از تلویزیون است و رادیوهای کوچک و رادیوهای داخل ماشین‌ها، امکان استفاده از برنامه های رادیو را در بیابان و جاده ها فراهم می کنند و از طرفی تهیه کنندگان و کارگردانان برنامه های رادیو، از آن جهت که فقط با صدا کار می کنند ، امکان گذر به همه مقاطع تاریخ را دارند و هر لحظه بسادگی می توانند قرون گذشته را طی کنند و یا سریعا به آن طرف زمين رفته و با صدا و كلام شنونده را به اين طرف و آن سو ببرند که این امر با محدودیت های فعلی تصویر و ساخت دکور در تلویزیون بسادگی انجام نمی گیرد و تهیه برنامه در رادیو ارزانتر هم هست .
متخصصین تلویزیون هم در مقابل می گویند ، تلویزیون قدرت جادویی تصویر و جاذبه بسیار بالاتری دارد که می تواند با رنگ های مختلف و تغییر در نور به همراه بهره گیری از صدا میلیون ها نفر را ساعت ها پیش این جعبه جادویی بنشاند.

اما سؤال ما فقط در بخش آموزش و اختصاصاً موضوع یادگیری است که کدام یک در مسیر "یادگیری" مؤثر تر هستند ؟ و کدام یک بیش از دیگری اثر آموزشی مثبت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد ؟
درادامه تحقیق به دو پاسخ می رسیم ؛

الف ؛ پاسخ عمومی ، که عبارت است از این که ، دانش آموز مستعد و علاقمند به درس باید در مقابل هجوم برنامه های متنوع رادیو و تلویزیون  به صورت فعال وگزینشی ،برنامه های متناسب با درس وزندگی خود را انتخاب کند و از افراط خستگی آور در دیدن تلویزیون و شنیدن رادیو پرهیز کند  ، زیرا این زیاده روی موجب کندی در روند یادگیری می شود و فرد ترجیحاً برنامه هائی را انتخاب کند که ذاتاً متناسب و هم آوا با برنامه های درسی وی باشد ، که چنین برنامه هایی در مجموعه برنامه های رادیو و تلویزیون یافت می شود .
ب ؛ پاسخ اختصاصی این است که رادیو مؤثرتر است، زیرا که برنامه سازان تلویزیون به خاطر سحر تصویر موظف به استفاده کافی از کلام و کلمه نیستند و نویسندگان و کارگردانان برنامه های تلویزیونی اساساً خود راموظف به پیام رسانی از طریق تصویر و حالت و ژست بازیگر و منظره و محیط و رنگ و نما و نمادها می دانند و می گویند ، تلویزیون که رادیو نیست که بازیگر فقط متن را بخواند ، به همین خاطر برنامه ها  مخصوصاً سریال های نمایشی و اجتماعی از کلام پرمعنا دور می شوند و یک صفحه از دیوان شاعران قدیمی با ساعتها نمایش یک سریال یا فیلم سینمائی کند برابری کرده یا جلوتر است .

از طرفی نکته مهم اینجاست ، ذهنی که با دیدن تصویر  و فهمیدن عادت کرد کمتر حاضر می شود ، خود را باشنیدن و خوب گوش دادن و درزمان طولانی نشستن به پای صحبت های درسی معلم ، درکلاس تطبیق بدهد و مدام تمرکز و ذهن او از تصویر ثابت و یکسان معلم در کلاس به محیط بیرون و مسائل خارجی فرار می کند و فرد از تصویر و صدای یکنواخت آموزگار ، به دلیل عادت کردن به برنامه های متنوع و تصویری تلویزیون ، خیلی زود خسته می شود ، چون در آموزش و پرورش ، حتی برای دروس تاریخ و جغرافیا به اندازه کافی نقشه وجود ندارد و یا در تدریس فیزیک و ریاضی و شیمی ، دبیر محدود به همان گچ و تخته است و در علوم اجتماعی و زیست شناسی هم دانش آموز همان صفحات کتاب را بدون تغییر و حرکت از آغاز سال تا پایان سال باید تحمل کند و آموزگار آموزش و پرورش می ماند با قلبی پراز مهر و زبانی گرم و نگاهی مهربان که جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را ، تازه بشرطی که اولیای وی در منزل ، دانش آموز را از هر جهت آماده پذیرش کلام و پند و درس معلم ، ساخته باشند .

از سوی دیگر ، چون تلویزیون همیشه پیام خود را از طریق تصویر و حالت بازیگر ارسال می دارد . به نا چار لغات کمتری را به کار می برد و به کلمات سبک وزن و ساده و اشارات بی بها و عامیانه بسنده می کند و دایره لغات دانش آموزان ناخود آگاه کمتر و کوچکتر می شود و یا لااقل آن پیشرفت و بالندگی لازم را نخواهد داشت و از نگاه دیگری اهل تلویزیون چون خود را موظف به تربیت و تعلیم مخاطب نمی دانند و گاهی اوقات مخصوصاً در فیلم های سینمایی می خواهند ژست واقع گرایانه بگیرند و از نوعی زبان محاوره و یا زبان شکسته و یا تكه کلام‌هاي برخی شخصیت های غیر مثبت و یا لوطی منشانه استفاده می کنند که این موضوع به علاوه انواع متعدد طنز وهجو و برنامه های بی محتوا، متأسفانه فرهنگستان لغات و کلمات دانش آموز را به هم می ریزد ویا بد تنظیم می کند و هر از چند گاهی اصطلاحی با تمسخر و یا استهزاء بر سر زبان ها می افتد و تا مدیر و ناظم و دبیر بخواهند بد آموخته های این نوگلان را حذف کنند ، کلی از وقت رسمی آموزش و پرورش و انرژی خود را مصرف این کار منفی زدائی کرده اند ، به هر حال توصیه های پرورشی و پشتیبانی برای اولیای دلسوز جهت تربیت دانش آموزان موفق عبارت از موارد ذیل هستند ؛

1- استفاده از رادیو و تلویزیو ن به همراه پدر و مادر و به علاوه تحلیل و نتیجه گیری و گفتگو و ارائه انتقادات و ارزشیابی جمعی از هر برنامه .

2- شنیدن برنامه های جاذب رادیو که ارزش ادبی و یا اهمیت علمی لازم را دارند و ذهن و گوش دانش آموز را برای چند ساعت شنیدن و فهمیدن و درک کردن و سؤال کردن در مدرسه آماده می کند .
3- انتخاب برنامه های پر محتوا و ارزشمند تلویزیون و دیدن جمعی و گفتگو درباره نتیجه و هدف نویسنده که منجر به یادگیری جدیدی گردد .

4- برقراری جلسات مشاعره و یا توضیح مطالب درسی از سوی دانش آموز برای پدرومادر که می تواند به جای افراط دردیدن برنامه های سرگرم کننده تلویزیون قرار گرفته و دانش آموزان را آماده ارائه کنفرانس های علمی در کلاس یا دانشگاه کند .
5- داشتن پیش مطالعه درسی برای آشنایی دانش آموز از دروس آتی جهت تسهیل در یادگیری و تسریع در پیشرفت تحصیلی که خود باعث امید و افزایش توفیق محصل می شود .
 
6- ویژه دانش آموزان ابتدائی می توان با شنیدن نوارهای قصه دایره لغات آنها را افزایش داده و زمینه یادگیری بهتر ایشان را فراهم ساخت .

7- نوشتن دفتر خاطرا ت و یا قطعات ادبی و یا شعر به هرسبک از سوی دانش آموز خود زمینه بروز خلاقیت های او و تجلی ذوق و علاقه او خواهد شد که خواندن آنها از سوی پدر ومادر و دوستان و فامیل و تشویق دانش آموز براي نویسنده آن دستنوشته ها بسیار شیرین تر از دیدن چند فیلم سینمایی خواهد بود .

8- استفاده بجا و حساب شده از مجلات فرهنگی که حداقل هر یک ماه مجله از سوی پدر ومادر انتخاب و خریداری گردد ، تنوع فکری ایجاد کرده و راهنمای خوبی نیز برای فکر و ادب و فرهنگ دانش آموز می تواند باشد .

9- در پایان به دانش آموزان بگوئید ، به جای دیدن یک ساعت فیلم ساختگی زندگی دیگران ، شما یک ساعت فیلم زندگی خود را بساز و تجربه و اصلاح کن تا دیگران از تو درس زندگی بگیرند و خلاصه این که فیلم و داستان زندگی موفق تو دستمایه فیلم ها و یا داستان های رادیویی مفید و جذاب تلويزيوني گردد 10-یقیناً ، عرض ارادت به پیشگاه ائمه معصومین علیه السلام  و اعلام نوکری به حضرت بقیةالله الاعظم (عجل الله تعالي فرجه الشريف) روح بخش و انرژی آور و راهنمایی کننده هر دانش آموز پاک در این راه است .

نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

فروشگاه اینترنتی

 

همسايه‌ها


  

خبر خوان



سبز آبی

ماهی دست و پا دار
 انواع گوناگونی از آبزیان وجود دارد که در نوع خود کمیاب و بی نظیر هستند و با توجه به شرایط زیست محیطی هر لحظه بیم آن می رود که نابود شوند از جمله آلاینده های کارخانجات که مستقیمآ به دریاها ریخته می شوند با از بین بردن این آبزیان ارتباط مستقیمی دارند. از جمله ماهی های راه رونده یا همان ماهی اکسولوتل که زیستگاه بومی آن ها  مکزیک می باشد بر اثر این آلودگی ها در حال انقراض می باشند.
ادامه مطلب...