• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست
رادیو یا تلویزیون ؟ چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
بدعالی 
13 دی 1395 ساعت 05:00
 بالاخره رادیو یا تلویزیون، نظر شما چیست ؟ کدام بهتر است ؟ این سوال را از هر شخصی که بپرسید، هرکس به فراخور اطلاعات و بینش و علاقه و سلیقه خود پاسخ خواهد داد و هر شخص هم از دیدگاه و منظر خود به موضوع نگاه مي كند، مثلا متخصصين راديو در مدح راديو می گویند ، گستره پوشش آنتن رادیو بیشتر از تلویزیون است و رادیوهای کوچک و رادیوهای داخل ماشین‌ها، امکان استفاده از برنامه های رادیو را در بیابان و جاده ها فراهم می کنند و از طرفی تهیه کنندگان و کارگردانان برنامه های رادیو، از آن جهت که فقط با صدا کار می کنند ، امکان گذر به همه مقاطع تاریخ را دارند و هر لحظه بسادگی می توانند قرون گذشته را طی کنند و یا سریعا به آن طرف زمين رفته و با صدا و كلام شنونده را به اين طرف و آن سو ببرند که این امر با محدودیت های فعلی تصویر و ساخت دکور در تلویزیون بسادگی انجام نمی گیرد و تهیه برنامه در رادیو ارزانتر هم هست .
متخصصین تلویزیون هم در مقابل می گویند ، تلویزیون قدرت جادویی تصویر و جاذبه بسیار بالاتری دارد که می تواند با رنگ های مختلف و تغییر در نور به همراه بهره گیری از صدا میلیون ها نفر را ساعت ها پیش این جعبه جادویی بنشاند.

اما سؤال ما فقط در بخش آموزش و اختصاصاً موضوع یادگیری است که کدام یک در مسیر "یادگیری" مؤثر تر هستند ؟ و کدام یک بیش از دیگری اثر آموزشی مثبت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد ؟
درادامه تحقیق به دو پاسخ می رسیم ؛

الف ؛ پاسخ عمومی ، که عبارت است از این که ، دانش آموز مستعد و علاقمند به درس باید در مقابل هجوم برنامه های متنوع رادیو و تلویزیون  به صورت فعال وگزینشی ،برنامه های متناسب با درس وزندگی خود را انتخاب کند و از افراط خستگی آور در دیدن تلویزیون و شنیدن رادیو پرهیز کند  ، زیرا این زیاده روی موجب کندی در روند یادگیری می شود و فرد ترجیحاً برنامه هائی را انتخاب کند که ذاتاً متناسب و هم آوا با برنامه های درسی وی باشد ، که چنین برنامه هایی در مجموعه برنامه های رادیو و تلویزیون یافت می شود .
ب ؛ پاسخ اختصاصی این است که رادیو مؤثرتر است، زیرا که برنامه سازان تلویزیون به خاطر سحر تصویر موظف به استفاده کافی از کلام و کلمه نیستند و نویسندگان و کارگردانان برنامه های تلویزیونی اساساً خود راموظف به پیام رسانی از طریق تصویر و حالت و ژست بازیگر و منظره و محیط و رنگ و نما و نمادها می دانند و می گویند ، تلویزیون که رادیو نیست که بازیگر فقط متن را بخواند ، به همین خاطر برنامه ها  مخصوصاً سریال های نمایشی و اجتماعی از کلام پرمعنا دور می شوند و یک صفحه از دیوان شاعران قدیمی با ساعتها نمایش یک سریال یا فیلم سینمائی کند برابری کرده یا جلوتر است .

از طرفی نکته مهم اینجاست ، ذهنی که با دیدن تصویر  و فهمیدن عادت کرد کمتر حاضر می شود ، خود را باشنیدن و خوب گوش دادن و درزمان طولانی نشستن به پای صحبت های درسی معلم ، درکلاس تطبیق بدهد و مدام تمرکز و ذهن او از تصویر ثابت و یکسان معلم در کلاس به محیط بیرون و مسائل خارجی فرار می کند و فرد از تصویر و صدای یکنواخت آموزگار ، به دلیل عادت کردن به برنامه های متنوع و تصویری تلویزیون ، خیلی زود خسته می شود ، چون در آموزش و پرورش ، حتی برای دروس تاریخ و جغرافیا به اندازه کافی نقشه وجود ندارد و یا در تدریس فیزیک و ریاضی و شیمی ، دبیر محدود به همان گچ و تخته است و در علوم اجتماعی و زیست شناسی هم دانش آموز همان صفحات کتاب را بدون تغییر و حرکت از آغاز سال تا پایان سال باید تحمل کند و آموزگار آموزش و پرورش می ماند با قلبی پراز مهر و زبانی گرم و نگاهی مهربان که جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را ، تازه بشرطی که اولیای وی در منزل ، دانش آموز را از هر جهت آماده پذیرش کلام و پند و درس معلم ، ساخته باشند .

از سوی دیگر ، چون تلویزیون همیشه پیام خود را از طریق تصویر و حالت بازیگر ارسال می دارد . به نا چار لغات کمتری را به کار می برد و به کلمات سبک وزن و ساده و اشارات بی بها و عامیانه بسنده می کند و دایره لغات دانش آموزان ناخود آگاه کمتر و کوچکتر می شود و یا لااقل آن پیشرفت و بالندگی لازم را نخواهد داشت و از نگاه دیگری اهل تلویزیون چون خود را موظف به تربیت و تعلیم مخاطب نمی دانند و گاهی اوقات مخصوصاً در فیلم های سینمایی می خواهند ژست واقع گرایانه بگیرند و از نوعی زبان محاوره و یا زبان شکسته و یا تكه کلام‌هاي برخی شخصیت های غیر مثبت و یا لوطی منشانه استفاده می کنند که این موضوع به علاوه انواع متعدد طنز وهجو و برنامه های بی محتوا، متأسفانه فرهنگستان لغات و کلمات دانش آموز را به هم می ریزد ویا بد تنظیم می کند و هر از چند گاهی اصطلاحی با تمسخر و یا استهزاء بر سر زبان ها می افتد و تا مدیر و ناظم و دبیر بخواهند بد آموخته های این نوگلان را حذف کنند ، کلی از وقت رسمی آموزش و پرورش و انرژی خود را مصرف این کار منفی زدائی کرده اند ، به هر حال توصیه های پرورشی و پشتیبانی برای اولیای دلسوز جهت تربیت دانش آموزان موفق عبارت از موارد ذیل هستند ؛

1- استفاده از رادیو و تلویزیو ن به همراه پدر و مادر و به علاوه تحلیل و نتیجه گیری و گفتگو و ارائه انتقادات و ارزشیابی جمعی از هر برنامه .

2- شنیدن برنامه های جاذب رادیو که ارزش ادبی و یا اهمیت علمی لازم را دارند و ذهن و گوش دانش آموز را برای چند ساعت شنیدن و فهمیدن و درک کردن و سؤال کردن در مدرسه آماده می کند .
3- انتخاب برنامه های پر محتوا و ارزشمند تلویزیون و دیدن جمعی و گفتگو درباره نتیجه و هدف نویسنده که منجر به یادگیری جدیدی گردد .

4- برقراری جلسات مشاعره و یا توضیح مطالب درسی از سوی دانش آموز برای پدرومادر که می تواند به جای افراط دردیدن برنامه های سرگرم کننده تلویزیون قرار گرفته و دانش آموزان را آماده ارائه کنفرانس های علمی در کلاس یا دانشگاه کند .
5- داشتن پیش مطالعه درسی برای آشنایی دانش آموز از دروس آتی جهت تسهیل در یادگیری و تسریع در پیشرفت تحصیلی که خود باعث امید و افزایش توفیق محصل می شود .
 
6- ویژه دانش آموزان ابتدائی می توان با شنیدن نوارهای قصه دایره لغات آنها را افزایش داده و زمینه یادگیری بهتر ایشان را فراهم ساخت .

7- نوشتن دفتر خاطرا ت و یا قطعات ادبی و یا شعر به هرسبک از سوی دانش آموز خود زمینه بروز خلاقیت های او و تجلی ذوق و علاقه او خواهد شد که خواندن آنها از سوی پدر ومادر و دوستان و فامیل و تشویق دانش آموز براي نویسنده آن دستنوشته ها بسیار شیرین تر از دیدن چند فیلم سینمایی خواهد بود .

8- استفاده بجا و حساب شده از مجلات فرهنگی که حداقل هر یک ماه مجله از سوی پدر ومادر انتخاب و خریداری گردد ، تنوع فکری ایجاد کرده و راهنمای خوبی نیز برای فکر و ادب و فرهنگ دانش آموز می تواند باشد .

9- در پایان به دانش آموزان بگوئید ، به جای دیدن یک ساعت فیلم ساختگی زندگی دیگران ، شما یک ساعت فیلم زندگی خود را بساز و تجربه و اصلاح کن تا دیگران از تو درس زندگی بگیرند و خلاصه این که فیلم و داستان زندگی موفق تو دستمایه فیلم ها و یا داستان های رادیویی مفید و جذاب تلويزيوني گردد 10-یقیناً ، عرض ارادت به پیشگاه ائمه معصومین علیه السلام  و اعلام نوکری به حضرت بقیةالله الاعظم (عجل الله تعالي فرجه الشريف) روح بخش و انرژی آور و راهنمایی کننده هر دانش آموز پاک در این راه است .

نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

فروشگاه اینترنتی

 

همسايه‌ها


  

خبر خوان



سبز آبی

ادویه‌ای که هم می‌کشد و هم زنده می‌کند!
جوز هندی سال های سال است که به خاطر فواید دارویی و نیز طعم و عطر دلپذیرش مورد استفاده قرار دارد. افزودن دانه جوز هندی به برنامه غذایی فواید زیادی دارد از جمله افزایش فیبر و مواد معدنی غذا. اما به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد توصیه شده جوز هندی عوارض جانبی ایجاد می کند.
ادامه مطلب...