• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست arrow اخلاق فردی و اجتماعی arrow زن پناهگاه مرد است و مرد تکیه گاه زن
زن پناهگاه مرد است و مرد تکیه گاه زن چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
بدعالی 
21 فروردين 1396 ساعت 10:00
مردی به همراه همسرش میخواست که از عرض رودخانه ای عبور کند در حالی که پلی نمییافت.
زن شجاع و جسورش گفت: بیا از داخل آب عبور کنیم. مرد ترسو و بزدل گفت: من میترسم. زن غیور با اعتماد به نفس بالایی که در خود سراغ داشت گفت: بیا پشت من سوار شو تا تو را عبور دهم. شوهر منفعل و ضعیف، بیدرنگ پیشنهاد همسرش را پذیرفت و بلافاصله سوار شد. همین که به وسط رودخانه رسیدند، زن بیچاره به شوهرش گفت: تو چقدر سنگینی.

مرد با نهایت پررویی گفت: آخه من، ماشاالله مردی هستم.
آری برخی مردان بی مسئولیت بار خود و زندگی را به دوش همسرشان میگذارند، امّا همچنان خود را مرد میپندارند و مایلند از امتیازات و اختیارات مردانگی به خوبی بهره ببرند.
ویل دورانت در کتاب «لذّت فلسفه» در فصلی تحت عنوان «زن امروزی» بر آن است که بعد از انقلاب صنعتی در غرب، مسئولیتپذیری مردان رو به کاهش گذاشت؛ چرا که زنان دوش به دوش مردان بیرون از منزل کار کردند و استقلال مالی یافتند. از این رو مردان بخشی از بار زندگی را به دوش زنان نهادند و بدین ترتیب از مسئولیت خود کاستند.
زنان نیز هیجانزده به فراخوان کارفرمایان سودمحور، شتابزده پاسخ گفتند و پشت به خانه، رو به کارخانه نهادند. شاید وقتی اوّلین دستمزد ناچیز خود را دریافت میکردند، بسیار ذوقزده بودند، غافل از اینکه راحتطلبی و عافیتجویی مرد را فراهم می آورد.

انقلاب صنعتی در اروپا و سودپرستی کارخانهداران بزرگ سبب شد تا برای دستیابی به نیروی کار ارزان، کارگران ارزان و کم توقّع، زنان را به بازار کار بکشانند؛ زیرا زنان کارگران ارزان و کم توقّع بودند.
انقلاب صنعتی باعث شد که زن نیز صنعتی شود. زنان کارگران ارزانتری بودند و کارفرمایان آنان را بر مردان سرکش سنگین قیمت ترجیح دادند. کار پیدا کردن برای مردان دشوار شد امّا زنان و کودکان دعوت به کار میشدند.

کارفرمایان در اندیشة سود و سهام خود بودند و خاطر خود را با اخلاق و رسوم، آشفته نمیکردند. کسانی که ناآگاهانه برای خانهبراندازی توطئه کردند، کارخانهداران وطن پرست قرن نوزدهم انگلستان بودند. آزادی زن، ثمرة پیشرفتهای اقتصادی است و خود زن دخالتی نداشت.

حضور زن در بازار کار و فعّالیتهای اقتصادی به تدریج باعث شد تا گمان کند برای انجام راحتتر اشتغال خود به پوششهای کمتری آراسته گردد و از سویی با مصرفیترشدن جامعه، به فکر استفاده از مد روز بیفتد. بدین ترتیب زنان و دختران که تا به حال در خانواده عفیفانه میزیستند، در گذر زندگی اجتماعی خود به جلوهگریها پرداختند و این امر با گسترش سینما و تقلید از هنرپیشگان  زن در روش روبهرو شدن با مردان به تنزّل روحیّة عفاف و پوشیدگی انجامید.
قرآن در آیة34 سورة نساء مردان را «قَوّام» نامیده است.

قوّام صیغة مبالغة قائم و به معنای کسی است که ایستادنش فراوانی دارد؛ یعنی مرد باید پابرجا و برقرار باشد.
مرد باید چونان ستونی محکم و استوار تکیهگاه قابل اعتماد همسرش باشد. زن به چنین مردی میتواند افتخار کند. مرد باید فعّال باشد و نه منفعل. مردی که زود برآشفته میشود، قوّام نیست. مرد زودرنج، دهنبین، احساساتی، هیجانمدار، دمدمی مزاج و وابسته، قوّام نیست.
به راستی قرآن زیباترین و کاملترین و رساترین تعبیر را در تبیین جایگاه مرد در خانواده و اجتماع فرموده است: «الرّجالُ قوّامون علی النّساء»(1)
قرآن مرد را مسلّط و چیرة بر زنان و یا فرماندهان  زنان و یا آقای زنان ندانست؛ بلکه گویا مردان را ستون خیمة زندگی میداند و زنان چادر این خمیه، که مردانش را با عواطف خویش پوششی وصف ناپذیرند.

زن پناهگاه مرد است و مرد تکیه گاه زن.
حیدر کرّار غیر فرار، پشت به نامردمیهای روزگار، رو به سوی فاطمه(س) میگذاشت و میفرمود: «هرگاه چشمم به چشم فاطمه میافتد, غمهای عالم از دلم برداشته میشود.»(2)
ادب عشق تقاضا نکند بوس و کنار
دونگه چون به هم آمیخت، همان آغوش است

مرج البحرین یلتقیان، گویا دو دریای مهر به هم پیوند میخورد. از این رو بر این حدس و گمانم که تا فاطمه(س) را داشت سر در چاه نکرد و با او درد دل گفت و چون او را از دست داد، به زلال چاه راز دل گفت.

پی نوشتها:
1. سورة نساء، آیه34.
2. حسيني ، سيدعلي، كرامات و مقامات عرفاني حضرت زهرا(س) صفحه 44.

منبع:  سیّد مهدی واعظ موسوی، نشریة خانوادة خوشبخت، شمارة4, صص15-14

نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

فروشگاه اینترنتی

 

همسايه‌ها


  



سبز آبی

سوسک‌های قرآن خوان
حشرات کامل olivieri P. که نام محلّی آن در ایران «قرآن خوانک» است، در حدود 30 تا 40 میلی متر طول دارند و پهنای بدن آن در عریض ترین قسمت تا 20 میلی متر می رسد . شاخک هایشان ده مفصلی است که در حشره نر 7 مفصل و در حشره ماده 5 مفصل به صورت ورقه ای (Lameli Form  ) در آمده است .
ادامه مطلب...