• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست arrow مقالات arrow اثرات دعا در شب قدر
اثرات دعا در شب قدر چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
بدعالی 
27 خرداد 1396 ساعت 10:00
 پاداش ها در ماه مبارك رمضان امام هشتم على بن موسى الرضا(ع) فرمودند: در ماه مبارك كارهاى خوب پذيرفته و كارهاى زشت بخشيده شده است. خواندن يك آيه قرآن در اين ماه، برابر با يك ختم قرآن در ماه هاى ديگر است. كسى كه برادر خود را با يك لبخند شاد كند، در روز واپسين خداوند دلش را شاد كرده و مژده بهشت به او دهد. كسى كه مومنى را در اين ماه يارى كند، خداوند در روزى كه قدم ها بر پل صراط مى لغزند او را دستگيرى كرده و از پل صراط عبورش خواهد داد. هركس خشم خود را نگه دارد، خداوند در روز قيامت بر وى خشم نكند. هركس درمانده اى را فريادرسى كند، خداوند در روز قيامت وى را از رسوايى بزرگ ايمن گرداند و رسوايش نكند. كسى كه ستمديده اى را يارى كند، خداوند او را در دنيا، در مقابل دشمنانش يارى كرده و در روز قيامت نيز، در موقف حساب و ميزان ياريش فرمايد.(1)


و در روايت ديگر امام صادق(ع) از پيامبر اكرم(ص) روايت كرده كه فرمودند: كسى كه ماه مبارك رمضان را روزه دارد و از حرام و تهمت زدن به ديگران اجتناب ورزد، خدا از او خشنود شده و بهشت را بر او واجب و حتمى مى كند. (2) دو روايت بالا ارتباط محكم پاداش ها و اعمال بنده در ماه مبارك و نقش انسان در ترسيم سيماى درونى او را كاملا آشكار نموده است.

پاداش عمل با صرف نظر از زمان خاص آيات و روايات فراوانى هست كه بعضى دگرگونى ها و پاداش هاى خاص را نتيجه كار بنده دانسته، يا عمل او را تنها عامل معرفى كرده اند.

نمونه اى از اين آيات و روايات: «ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم»(3)؛ در حقيقت خدا حال قومى را تغيير نمى دهد، تا آنان حال خود را تغيير دهند. «ظهر الفساد فى البر والبحر بما كسبت ايدى الناس ليذيقهم بعض الذى عملوا لعلهم يرجعون» (4)؛ به سبب اعمال مردم، فساد در خشكى و دريا آشكار شد تا به آنان جزاى بعضى از كارهايشان را بچشانند، باشد كه باز گردند. دعا دگرگون كننده سرنوشت «ابن حبان» و «حاكم» از پيامبر اكرم(ص) روايت كرده اند كه فرمود: فقط دعاست كه تقدير و سرنوشت ها را دگرگون مى كند و تنها نيكى است كه مايه افزايش عمر مى گردد. گاهى شخص گناهى را مرتكب مى شود و به واسطه آن از روزى و نعمتى محروم

دعا، برطرف كننده بلا
عايشه همسر پيامبر گرامى(ص) از آن حضرت روايت كرده: گريزى از سرنوشت و فقدان نيست، اما دعا براى آنچه پيش آمده و خواهد آمد سودمند است. دعا گاهى به پيشواز گرفتارى مى شتابد؛ پس تا روز قيامت با يكديگر در كشمكش هستند و دعا از تحقق بلا پيشگيرى مى كند.(5)

پافشارى در راز و نياز
امام صادق(ع) مى فرمايد: «لولا الحاح المومنين على طلب الرزق لنقلهم من الحال التى هم فيها الى حال اضيق منه» (6)؛ اگر مومنان به درخواست روزى از خدا اصرار نورزند، زندگى بر آنان تنگ آمده و معيشتشان رو به كاستى مى نهد. بعيد نيست كه مراد از درخواست كه در اين حديث شريف آمده، درخواست عملى نيز باشد. به عبارت ديگر، از خدا درخواست چيزى كردن، گاهى با زبان سر، گاهى با زبان عمل و گاهى با تلاش و به كار انداختن قوا و استعدادهاى خدادادى است. مردم تلاشگر و پويا، شايستگى خويش را براى تفضل بيشتر نعمات و وسعت معيشت نشان مى دهند و خداوند هم به پاس اين شايستگى، رفاه و آسايش و وسعت بيشترى به زندگى آنان عطا مى فرمايد. به همين خاطر امام(ع) مى فرمايند اگر مومنان بر درخواست روزى اصرار نورزند (راه عافيت طلبى را پيشه كنند) زندگى بر آنان تنگ آمده و رفاه و آسايش آن ها رو به كاستى مى گذارد.

ولايت در گرو كردار نيك
از جمله وصاياى امام باقر(ع) به شيعيان و اولاد هاشم اين است: به خدا سوگند، ما نه از خدا طلبكاريم و نه با او پيوند خويشاوندى داريم، بلكه تنها راه نزديكى به او فرمانبردارى است؛ اگر كسى از شما حق را فرمانبردارى كرده و عمل صالح انجام دهد، ولايت ما اهل بيت برايش سودمند خواهد بود، اما اگر نافرمانى كرده و گناه پيشه كند، از ولايت ما سودى نخواهد برد.

هشدار! به ولايت مغرور نشويد[ و اطاعت خدا را با تكيه بر ولايت كنار نگذاريد](7).

امام باقر(ع) سه بار اين هشدار را تكرار فرمودند. در اين حديث مى بينيم كه تنها معيار تقرب و نزديكى به خدا همان عمل صالح خود فرد است؛ البته ولايت اهل بيت: بهترين پوشش دهنده عمل صالح خواهد بود.

شيطان مهاردار شرابخوار
«قتاد بن عياش» از پيامبر گرامى(ص) نقل كرده كه فرمودند: تا بنده آلوده به شراب نشده است، همواره در گشايش دينى به سر مى برد، اما همين كه شراب خورد، خداوند پرده حياى او را مى درد و آبرويش را مى برد و شيطان بر او مسلط مى شود و گوش، چشم و پايش را در اختيار خود گرفته و به سوى هر شرى مى كشاند و از هر چيزى بازش مى دارد.(8) كيفرهايى كه در اين روايت براى شرابخوار آمده است، نتيجه كار خود اوست. ميخواره، شيطان را با دست خود بر خويشتن مسلط كرده تا او را به هر جا كه خواهد ببرد.

روزه و شرب خمر
رسول اكرم(ص) به بالين بيمارى كه در حال احتضار و جان كندن بود رفتند، حضرت به او فرمودند: بگو «اشهد ان لا اله الا الله ». گفت: نمى گويم و نخواهم گفت و پشيمانم از آنكه اين كلمه را در طول عمرم گفته ام.

اين سخن را گفت و جان به مالك دوز تسليم نمود.

از همسرش پرسيدند: چرا همسرت بد عاقبت شد؟ گفت: او نماز مى خواند و روزه هم مى گرفت، ولى هر شب تا ظرفى از شراب نمى نوشيد به خواب نمى رفت.

تقدير با دارو و درمان
«حكيم بن حزام» گويد: به پيامبر اكرم(ص) عرض كردم: آيا داروهايى كه خود را با آن ها درمان مى كنيم مانع از تقدير الهى است؟ پيامبر گرامى فرمودند: دارو و درمان، خود از مقدرات است.(9)

در توضيح حديث فوق بايد گفت، دو گونه سرنوشت در انتظار بيمار است: يكى اينكه با درد بماند و به پزشك مراجعه نكند كه در اين صورت بيمارى او گسترش مى يابد. راه ديگر اين است كه به پزشك و دارو و درمان رو آورده و با استفاده از نسخه پزشك، سرنوشت پيشين را تغيير داده و با دارو و درمان تندرستى را به خود باز گرداند. به هر دليل، از اين روايت استفاده مى شود كه بيمارى را مى توان به دارو و درمان تغيير داد و به تندرستى تبديل كرد.

نتيجه كلى
آنچه از مجموع مباحث به دست مى‌آيد اين است كه با ملاحظه آيات و روايات و دريافت ها و مشاهدات، اطمينان كامل پيدا مى كنيم كه شب قدر هيچ گونه منافاتى با اختيار انسان ندارد و يقينا، او در مقدرات و سرنوشتى كه در شب قدر برايش رقم مى خورد موثر است؛ حتى مى شود گفت كه نقش اصلى را به خود انسان سپرده اند تا آنچه بخواهد براى فردا بخواهد و –ان‌شاء الله- بشود.

پى‏ نوشت‏:
1.  همان، ج 93، ص 341.
2.  همان، ص 346.
3.  رعد، آيه 11.
4.  روم، آيه 41.
5.  تحفه الاحوذى، ج 6، ص 348، ح 2225.
6.  المستدرك على الصحيحين، ج 1، ص 123. و فرداهاى خود ترسيم كند.
7.  بحارالانوار، ج 69، ص 9، ح 7.
8.  همان، ج 75، ص 187، باب وصاياى الباقر(ع).
9.  كنز العمال، ج 5، فصل 2، باب الخمر، ص 346، ح 13165.

سایت شهید آوینی
http://old.aviny.com/occasion/Islamic/Ramazan/Ghadr/87/Maghalat/Shab_Ghadr.aspx

نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

بیعت با شیطان

فروشگاه اینترنتی

 

آخرالزمان

 

همسايه‌ها


  



سبز آبی

پوسوم
فقط کانگورو و کوآلا نیستند که نماد استرالیا تلقی می شوند، چرا که پوسوم که امروزه کمیاب شده نیز جزو بومی های استرالیا است. نام دیگر این حیوان kuzu است و برخی نیز به آن صاریغ استرالیایی می گویند که با صاریغ امریکایی که بومی جنگل های امریکای جنوبی است، فرق دارد.
ادامه مطلب...