• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست arrow مقالات arrow اخلاق یهودی: خود برتربینی
اخلاق یهودی: خود برتربینی چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 0
بدعالی 
31 تیر 1396 ساعت 05:00
 خود را بالاتر از دیگران دیدن نشانه‌ی غرور است و تکبّر (استکبار) عامل طرد شیطان از درگاه باری تعالی بود.
در کنار عواملی چون دین ستیزی، توهین به خدا و انبیا و به عبارتی خدا را بنده نبودن، تبختر و خودپسندی نیز از ویژگیهای بارز بنی اسرائیل بوده که عملاً منشأ یک سری رفتارهای سیاسی و اجتماعی دیگری در طول تاریخ بشریت، توسط ایشان بوده است.
نکته‌ی قابل توجّه این است، همین مردمی که به کلیه‌ی مظاهر شریف الهی اهانت و دشمنی روا میدارند، آنجا که منافعشان ایجاب کند، احکام دین را مختص و منحصر به خود تلقّی کرده و خود را تافتهای جدا بافته در نظر گرفته و همین امر باعث شده است که تنها دین خود را اصیل بدانند و با روحیه‌ی دین ستیزی خود، جهت تمرّد از دستورات الهی و بی احترامی به انبیا و شریعتهای پس از حضرت موسی(ع) نیز مستمسکی در دست داشته باشند.

«وَ قَالَتِ الْیهُودُ لَیسَتِ النَّصَارَی...؛1  
و یهودیان گفتند: مسیحیان هیچ موقعیتی (نزد خدا) ندارند...»
٭ ٭ ٭
یا اینکه:
«وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ بِمَا أَنزَلَ اللهُ قَالُواْ نُؤْمِنُ بِمَآ أُنزِلَ عَلَینَا وَیکفُرونَ بِمَا وَرَاءهُ وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِّمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنبِیاء اللهِ مِن قَبْلُ إِن کنتُم مُّؤْمِنِینَ؛2
و هنگامی که به آنها گفته شود به آنچه خداوند نازل کرده ایمان بیاورید میگویند: ما به چیزی ایمان میآوریم که بر خود ما نازل شده است و به غیر آن کافر میشوند، در حالی که حق است و آیاتی را که بر آنها نازل شده، تصدیق میکند. بگو اگر ایمان دارید پس چرا پیامبران خدا را پیش از این به قتل میرساندید؟»

بنابراین به نظر میرسد استناد به آیات «تورات» توسط یهود، بیش از آنکه جنبه‌ی تقید دینی داشته باشد، نوعی استفاده‌ی ابزاری از دین جهت تأمین منویات دنیوی خودشان بوده والّا عقل سلیم و مؤمن حکم میکند که انسان میبایست تابع محض دستورات پروردگار خود باشد، نه اینکه با واژگون جلوه دادن آیات الهی، منشأ بدعتهای مخالف دین گردد. حتّی دین پژوهانی که با تسامح و کم اطّلاعی، ادیان مختلف را بررسی کردهاند نیز معتقدند، قوم بنی اسرائیل تأکید بیمورد راجع به ممتاز بودن خود مینمایند.3  مسلّماً ریشه‌ی توهّم برگزیده بودن یهود، از همان دخل و تصرّفهای منفعت طلبانه در متون دینی ناشی میشود.
و از این جهت که پدران تو را دوست داشته، ذریت ایشان را بعد از ایشان برگزیده بود تا تو را به حضرت خود، با قوّت عظیم از مصر بیرون آورد.4

٭ ٭ ٭
... و ایشان قوم من خواهند بود و من خدای ایشان خواهم بود.5
٭ ٭ ٭
و به فرعون بگو: خداوند چنین میگوید: اسرائیل پسر من و نخست زاده‌ی من است6.
٭ ٭ ٭
آنها حتّی با آن همه سابقه‌ی ضدیت با خدا و انواع شیطنتهای کفرآمیز، خود را فرزندان خدا دانسته و هدایت الهی را منحصر به خود میدانند. «قرآن کریم» میفرماید:
«وَ قَالُواْ کونُواْ هُودًا أَوْ نَصَارَی تَهْتَدُواْ؛7 

و [اهل کتاب] گفتند یهودی یا مسیحی باشید تا هدایت ‏یابید».
هر چند «قرآن کریم» نیز فضیلت بخشیدن بنی اسرائیل بر جهانیان را مطرح نموده، امّا بلافاصله هشدار داده است که این فضیلتهای دنیوی نیز ـ اگر منجر به ناسپاسی و سرپیچی از فرمان خدا بشود ـ فردای قیامت سودی به حال افراد نخواهد داشت.
«یا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکرُواْ نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیکمْ وَأَنِّی فَضَّلْتُکمْ عَلَی الْعَالَمِینَ ٭ وَاتَّقُواْ یوْماً لاَّ تَجْزِی نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَیئاً وَلاَ یقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلاَ یؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلاَ هُمْ ینصَرُونَ؛8
ای بنی اسرائیل نعمتی را که بر شما ارزانی داشتم و شما را بر جهانیان برتری دادم به یاد آورید و بترسید از روزی که هیچ کس، دیگری را به کار نیاید و هیچ شفاعتی از کسی پذیرفته نگردد و از کسی عوضی نستانند و کسی را یاری نکنند.»

نکته‌ی قابل تأمّل این است که برتری بنی اسرائیل صرفاً برتری بر اقوام زمانه‌ی خودشان بوده؛ چرا که اساساً هدایت حضرت موسی(ع) منحصر به بنی اسرائیل بوده و ایشان دارای رسالت جهانی نبودهاند:
«واتینا موسی الکتاب و جعلناه هدی لبنی اسرائیل...؛
ما به موسی کتاب آسمانی دادیم و آن را وسیله‌ی هدایت بنی اسرائیل قرار دادیم.»

امّا احبار و مفسّران یهود با تجاهل به این نکته، حاضر نبودند تا آیین آنها در میان سایر ملل و اقوام گسترش یابد؛ زیرا طبق اعتقاد آنها، خدا یهود را به عنوان قوم برتر برگزیده و تمام ابنای بشر را بردگان ایشان قرار داده است. به همین علّت یهودیان مردم غیر یهود را «جوییم» [گوییم]؛ یعنی حیوانهایی به شکل بشر میخوانند.9
برخی این اعتقاد افراطی قوم یهود به برگزیده بودن یا خود را تافته‌ی جدا بافته دانستن را به کتاب «تلمود»10  نسبت میدهند.11  
نباید فراموش کرد که گردآوری و تدوین تلمود، تلاشی از سوی برخی علما و ربانیون یهود بوده که در صدد حفظ وحدت و هویت خود قوم پس از ویرانی معبد بودهاند و در این راستا ابتدا از اواخر قرن نخست میلادی به تهیه‌ی فهرست کتابها و نوشته‌های مقدّس اقدام نموده و سپس تدریجاً به تدوین احکام و هنجارهایی برای تضمین وحدت قومی و دینی درباره‌ی این دین دست زدند.12 

جالب است بدانیم که گروه‌ی از یهودیان گرچه «تلمود» را برگرفته از سخنان خاخامهای (روحانیون) یهودی میدانند، امّا شأن و منزلتی والا برای آن قائلند، بدان حد که معتقدند خدا در هر مشکلی که قابل حل در آسمان نباشد، با خاخامها مشورت میکند! و هر آنکس که با شریعت موسی مخالفت کند، گناهش بخشوده میشود، امّا آنکه با تلمود مخالفت کند، عقوبتش مرگ است.13 

نتیجه‌ی دقّت نظر برخی از محقّقان این است که تلمود نه تنها ساخته‌ی قوم یهود است، بلکه به نوبه‌ی خود در زمانهای بعد، به این قوم شکل و قالب بخشیده است.14
اهمّیت این موضوع مهم وقتی آشکار میشود که بدانیم خیلی از قوانین و پروتکلهای رسمی صهیونیسم در دوران معاصر، تفاسیر جدید خاخامهای یهودی [مشاوران خدا!!] از منابعی مانند تلمود است. البتّه وقتی که طبق تصریح تلمود:

تفاوت میان یهودی و غیر یهودی همان قدر است که میان انسان و حیوان فرق وجود دارد؛15  
آیا نمیتوان با قرائت جدیدتری! از متون دینی، مجوّز نسلکشی حیوانات توسط تنها گروه انسانها یا همان قوم برتر را صادر کرد؟
اسرائیل شاهاک، اندیشمند یهودی و از مخالفان سرسخت صهیونیسم جهانی در کتاب خود «تاریخ یهود ـ مذهب یهود»، توجیهات خاخامهای مبلّغ «تلمود»، را درباره‌ی قتل و نژادکشی غیر یهودیان، به خوبی توضیح داده است.16

پی‌نوشت‌ها:
1. بقره: 113.
2. بقره: 91.
3. هيوم، رابرت ارنست، «اديان زنده جهان»، عبدالرحيم گواهي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، تهران، 1378، ص 304.
4. تثنيه/ 4ـ37.
5. حزقيال/ 11ـ20.
6. خروج/ 4ـ 22.
7. بقره: 135.
8. بقره: 47 و 48.
9. مغنيه، محمّد جواد، «اسرائيليات القران»، دارالجواد، بيروت، 1400، ص 16.
10. «تلمود / تلموذ» (Talamud) به معناي تعليم و آموزش است. يهوديان از آن به عنوان «سنّت شفاهي» يا «تورات شفاهي» ياد ميكنند و شامل بسياري از آداب و رسوم است كه در تورات مكتوب ثبت نشده و همين تورات شفاهي است كه قوانين ديني را براي يهوديان روشنتر و اجراي آن را آسانتر ميسازد. رك: اشتاين سالتز، آوين، «سيري در تلمود»، باقر طالبي دارابي، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، قم، 1383، ص 31.
11. خان، ظفرالاسلام، «نقد و نگرشي بر تلمود»، محمّدرضا رحمتي، مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي، بي جا، 1369، ص 132.
12. كلباسي اشتري، حسين، «مدخلي بر تبارشناسي كتاب مقدّس»، پژوهشگاه فرهنگ و انديشهي اسلامي، تهران، 1384، ص 222.
13. محمّد قاسمي، حميد، همان، ص 20.
14. اشتاين، سالتز، همان، ص 382.
15. «تلمود، سهندرين»/ 2ـ58 به نقل از: محمّد قاسمي، حميد، همان، ص 37.
16. شاهاك، اسرائيل، «تاريخ يهود ـ مذهب يهود»، مجيد شريف، نشر چاپخش، تهران، 1376، صص 204ـ119.

منبع:سید محمّد باقر رکنی، «اخلاق یهودی و تمدّن غربی»، تهران، نشر هلال، صص 32-38.


نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

بیعت با شیطان

فروشگاه اینترنتی

 

آخرالزمان

 

همسايه‌ها


  



سبز آبی

پوسوم
فقط کانگورو و کوآلا نیستند که نماد استرالیا تلقی می شوند، چرا که پوسوم که امروزه کمیاب شده نیز جزو بومی های استرالیا است. نام دیگر این حیوان kuzu است و برخی نیز به آن صاریغ استرالیایی می گویند که با صاریغ امریکایی که بومی جنگل های امریکای جنوبی است، فرق دارد.
ادامه مطلب...