• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • default color

ذره‌بين

ادامه مطلب...
 

داستان

ادامه مطلب...
 

معرفي كتاب

ادامه مطلب...
 
برگ نخست
دو رویکرد نوین هالیوود به آخرالزّمان چاپ ارسال به دوست
امتیاز: / 1
بدعالی 
28 مرداد 1396 ساعت 05:22
به لطف و عنایت خداوند، صد و چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای موعود با موضوع «رویکرد نوین هالیوود به آخرالزّمان»، برگزار شد. استاد سعید مستغاثی، منتقد وپژوهشگرفیلم و سینما در این  نشست موعود اعلام کرد که نگرش جدیدی دربارة آخرالزّمان در سینمای هالیوود شکل گرفته است که همگام با آخرین سیاست‌های غرب در این باره است و در قالب فیلم‌هایی با سکانس‌های قابل توجه و فریب‌دهنده به خورد مخاطبان داده می‌شود. در انتهای این نشست از کتاب پژوهشی «500 پرسش و پاسخ در حوزة فرهنگ مهدوی» رونمایی شد.

 

نخستین رویکرد: قبیله بد و قبیله بدتر
سعید مستغاثی، اعلام کرد که در سال 1910 م. نخستین فیلم‌های آخرالزّمانی ساخته شد در قالب فیلم‌های وسترن، ژانر وحشت و... و پس از سال 2012م. و ماجرای پیشگویی پایان دنیا در سال 2012م. به صورت برجسته‌تری فیلم‌های شرک آمیز آخرالزّمانی به اوج خود رسید. منتقد سینما، در توضیح یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های آخرالزّمانی در سال‌های اخیر، توضیح داد:
پس از پایان سری هری پاتر، سری فیلم‌های «Hunger Game بازی‌های مرگبار» اکران شد از 2012 تا 2015م. ماجرای فیلم دوران پساآخرالزّمان است که در آن دنیا ی پسا آخرالزمان در کره زمین 12 قبیله یا  زندگی می کنند در 12 محل و یک محل ریاست  (کاپیتول) یا کنترل همه کانتن ها را در اختیار دارد .
معماری این کاپیتال بسیار شبیه به آمریکاست و این کاپیتول ، دیگر کانتن ها را تحت استعمار و استثمار خود قرار داده است.
در این فیلم گفته می‌شود که در آخرالزّمان این 12 قبیله با کاپیتول جنگی کرده اند و در آن شکست خورده‌اند و به عنوان غرامت شکست، قرار می شود هر سال 2 نفر از این 12 منطقه در مسابقه ای به نام «مسابقه گرسنگی» شرکت کنند و هر نفر باید تلاش کند تا 21 نفر دیگر را بکشد تا برنده مسابقه شود و از آن پس در رفاه زندگی کند.



دوقهرمان فیلم، خود را نجات می دهند و هر دو حاضر نمی شوند که همدیگر را بکشند. بدین ترتیب، قواعد بازی ها به هم می خورد و در قسمت دوم می بینیم کم کم شورشی در میان کانت ها به تبع عصیانگری قهرمان فیلم، شکل می گیرد و مردم بر علیه کاپیتول متحد می شوند و کاپیتول تصمیم می گیرد که قهرمانان بازی‌ گرسنگی را به زیرکی از بین ببرد.
با کشف قبیله سیزدهم وضع عوض می شود این کانتن تازه کشف شده قواعد خاص خود را دارد . در این منطقه مردم حقّ خوردن مشروبات الکلی ندارند و مخالف اسرافند. کسی حقّ تفریح یا پرخوری ندارد و هر کس به اندازه ای که برایش مقدر شده و به اندازه دیگران حقّ خوردن وپوشیدن دارد.
مردم توانسته اند بدون کمک دیگر کانت ‌ها به علومی دست بیابند و تفریح این مردم بیشتر تفکّر است.
این مردم از نظر علمی دستاوردهای جالبی دارند و مخصوصاً از نظر فناوری هسته ای به پیشرفتهایی رسیده اند و دارای بمب اتمی هستند.
این منطقه بسیار شبیه به منطقه مسلمان نشین و مخصوصا ایران است.



قهرمان فیلم، رهبر شورشگران میشود و جنگی تمام عیار با کاپیتول شروع می شود و قهرمان سالهای متعدد بازی‌های گرسنگی، دو دسته می‌شوند: عدّه ای با شورشگران و عدّه‌ای با کاپیتول همراه می شوند و کم کم در اثر قدرت طلبی منطقه 13، این منطقه که در ابتدا شورشگر بودند، به لحاظ ستمگری از کاپیتول بدتر می شود و جنگی میان منطقه سیزده و طرفدارانشان و کاپیتول شکل می‌گیرد.



سعید مستغاثی توضیح داد که در این فیلم نشان داده می‌شود که کاپیتول (که نمایندة تفکّر کاپیتالیسم است) به قهقهرا رفته است و در مقابل منطقه 13 (که نمایندة دشمن کاپیتالیسم است) بدتر و ستمگرتر است. بنابراین مردم می‌بایست بین بد و بدتر دست به انتخاب بزنند و چه بهتر که بد (همان کاپیتالیسم) را انتخاب کنند؛ حتّی اگر این انتخاب خساراتی داشته باشد. به عبارت دیگر زندگی تحت سلطه یک سرمایه‌دار یا یک گروه ایده پرداز بهتر از زندگی با خشونت دشمنان کاپیتالیسم است.
این نگرش جدید غرب در سینماست که بیان می‌کنند: تفکّر ما بد است؛ امّا تفکّر دشمنان ما بدتر!
پس از این توضیح بخش‌هایی از فیلم اوّل این سری پخش شد.

رویکرد دوم: منجی، زمینی است؛ نه آسمانی
نگرش دومی که مستغاثی از آن سخن گفت، زمینی بودن منجی است. در فیلم‌های اخیر هالیوود، قهرمانان دیگر فرازمینی و آسمانی نیستند؛ بلکه زمینی و مادی هستند. کسانی که اشتباه و خطا نیز دارند و به خاطر این اشتباهات مردم را تباه می کنند. فیلم «نوح» از نمونه این آثار است.
مستغاثی افزود:
فیلم نوح را یک کابالیست ساخت و کابالیست دیگری فیلم‌نامه نویس آن بود. نوح از آن فیلم‌های مادّی گرایانه و شرک آمیزی بود که سابقه نداشت.
در این فیلم می بینیم که خبری از وحی نیست؛ نوح در خواب می بیند که باید کشتی بسازد. کمک کاران نوح در این فیلم، فرشتگان مغضوبی هستند که به صورت سنگ در آمده اند. از سویی در این فیلم پدر نوح، از خداوند قدرتمندتر و اثربخش‌تر است. که این اوج شرک آمیزی در فیلم‌های هالیوود در سال‌های اخیر بود.



در فیلم نوح، ماجرا این است که خداوند از بشریت متنفر شده و می خواهد همه را از بین ببرد؛ حتی نوح و خانواده اش را. فقط قرار است حیوانات نجات بیابند. فرشتگان. در فیلم لژیون نیز چنین محتوایی داشتیم و از میان فرشتگان «میکائیل» در برابر خداوند می ایستد. با این حال در نهایت می بینیم که قدرتی بالاتر از قدرت خداوند وجود ندارد.
در فیلم بعدی راجع به موسی،  Exodus: Gods and Kings، شرک و  وجود قدرتی بالاتر از قدرت خداوند، بیشتر دیده می شود. کریستین بیل که بازیگر موسی در این فیلم است، حضرت موسی(ع) را «دیوانه» خوانده است و بازیگران و کارگردان این فیلم، خود مشرک و منکر خداوند و پیامبران الهی هستند.


درباره نکات این فیلم سعید مستغاثی، به بیان این نکته که در هیچیک از فیلم‌ها مربوط به حضرت موسی(ع)، هیچ سامری‌ای وجود ندارد، اشاره کرد  که گویی فیلم از سوی سامریون بیان می شود و هالیوودیان همان سامری امروز هستند که روایت از زبان آنها گفته می شود. مستغاثی افزود:
معجزات حضرت موسی در این فیلم، مادی می شود. آب دریای سرخ با جزر و مد کنار می رود نه با عصا. الواح مقدّس را موسی روی سنگ کنده کاری می کند نه انکه نگاشته شود و خداوند در این فیلم، یک پسربچه دوازده ساله است و همانند تورات خود را اینگونه معرفی می کند: «من، منم.» و این خدای جعلی، بسیار خشمگین و انتقام جوست.آنقدر که خدای جعلی می خواهد بنی اسرائیل رنج بیشتری بکشد، امّا موسی دلش به حال آنها می سوزد و آتش خشم خداوند را با سخنان خود خاموش می کند!!
منتقد فیلم و سینما در ادامه معرفی فیلم‌هایی که خداوند در آنها از بشر شاکی است و انسان‌ها به صورت منجی بشریت در می‌آیند، مجموعه فیلم‌های «بیگانه» را معرفی کرد و افزود:
نخستین فیلم alien در 1979 م. ساخته شد. موجودی بیگانه و باستانی که در روح و جسم و مغز انسان‌ها نفوذ می کند و آنها را تغییر می دهد. در قسمت‌های مختلف این سری، آمریکایی ها به عنوان منجیان بشر، سر در پی آن دارند که این بیگانه را از حالت هیولاوارش خارج کنند و زمین را نجات دهند. در این فیلم، خالق انسان، خداوند نیست؛ بلکه مهندسانی هستند که در کرات دیگر زندگی می‌کنند. این خالقان، از دست انسان شاکی هستند و موجوداتی بیگانه خلق کرده اند و می خواهند که انسان‌ها را نابود کنند.
همانطور که می بینید، خداوند یا خدایان تصمیم گرفته اند به کشتن انسان‌ها.



از این دست فیلم می توان به «در میان ستارگان2014م.»، «مومیایی 2017م.»، اشاره کرد که استاد مستغاثی موضوع این فیلم‌ها را به تفصیل توضیح دادند و از مباحث کلیدی‌ای همچون «جنگ‌های صلیبی»، «اشاره به مسلمانان به عنوان دشمنان زمین و بیگانگان»، «ضرورت برپایی جنگی برای نجات دادن بشر و از بین بردن دشمنان بشر»، «مطرح کردن انسان به عنوان قدرت برتر از خداوند» و «زمینی بودن منجی» یاد کردند.
در طول این سخنرانی بخش‌هایی از فیلم‌های یاد شده پخش شد.


رونمایی از کتاب 500 پرسش و پاسخ
مدیر مسئول مؤسّسة فرهنگی هنری موعود عصر(عج)، در رونمایی کتاب پژوهشی 500 پرسش و پاسخ، آن را نهالی معرفی کردند در کنار دیگر آثار مؤسّسه، راهگشا و راهنمای آیندگان باشد؛ ان شاء الله.
اسماعیل شفیعی سروستانی، این اثر را اثری متمایز دانستند که حدود 3 سال مراحل تدوین و تهیّه آن به طول انجامیده است. شفیعی سروستانی، کتاب 500 پرسش و پاسخ را برخلاف آثار مذهبی رایج در بازار کتب، اثری روان در خواندن معرفی کردند که  سؤالات آن امروزی، پاسخ آن مستند به 150 منبع اصلی و مناسبت مطالعه برای قشر دانشجو و جوان دانستند.



روزی که باطن‌ها آشکار می‌شود
در بخش دوم برنامه استاد شفیعی سروستانی سخنرانی کوتاهی ارائه کرد .
روی سخن ایشان با مردم بود با اشاره ای کوتاه درباره افشاگری های پی در پی  مرسوم شده در باره برخی اشخاص موجه و شاید غیر موجه از طرق مختلف در جامعه امروز ایران .
ایشان با اشاره به اینکه مخفی نگه داشتن امورات  به خاطر گسترش فضاهای مجازی با چاشنی  بی‌تقوایی مردم بسیار سخت است ، فرمود : این افشای اطلاعات خصوصی مردم با دخالت شیاطین در این دوران همراه است .
خداوند دربارة روز قیامت می فرمایند: «یومَ تبلی السرائر» روزی که پرده ها کنار رفته و اسرار بر ملا میشود میان  عالم دنیا و عالم قیامت یک فرق اساسی است :
در عالم دنیا خداوند به دلیل لطف و محبّت به مخلوقات، ستار عیوب است و بر اشتباهات مردم پرده می پوشاند. این پرده پوشی خداوند نیز حدّی دارد؛ تا جایی که به خاطر جرئت یافتن مردم در گناه ( تجری) و اصرار آنها بر معصیت، خداوند نیز گناه آنها را نمی پوشاند. در قیامت به اقتضای حیات قیامتی، اسم «الباطن» خداوند غالب میشود. برخلاف دنیا که اسم «الظاهر» خداوند غالب گردیده است. بدین ترتیب در قیامت باطن همه چیز افشا می‌شود.
رسول اکرم(ص) می فرمایند: «برای هر بنده‌ای ظاهری است وباطنی. هر کس باطنش را اصلاح کند، خداوند ظاهرش را اصلاح می‌کند و کسی که باطنش را خراب کند، خداوند ظاهرش را هم خراب می‌کند.»
در حدیث دیگری رسول اکرم(ص) می فرمایند: «ده طایفه از امّت من در قیامت با صورت دیگرگون محشور می‌شوند؛ سخن چینان در هیئت میمون، حرام خواران همچون خوک و.... حاکمان جور، کور محشور می‌شوند، خودخواهان گنگ و کر، عالمان بی‌عمل در حالی محشور می‌شوند که زبان خود را می‌جوند و از دهانشان چرک و خون بیرون می‌آید، شهوت‌رانان بدبو محشور می‌شوند و...»
این صورت دیگرگون، نشان از باطن دیگرگون اینان دارد؛ در عالم قیامت تنها از باطن پرده برداری می‌شود؛ نه اینکه در آن تغییری انجام شود.
رسول اکرم(ص) فرمودند: «همه عریان محشور می‌شوند؛ مگر شیعیان خالص که با جامه‌ای سفید محشور می‌شوند.» استاد سروستانی توضیح دادند که شیعیان در دورانی که می‌زیستند، در کسوت اهل ایمان، مستور و پوشیده بوده‌اند و در نتیجه در قیامت این‌گونه محشور می‌شوند.



همه چیز برهنه است
بخش دوم سخنان اسماعیل شفیعی سروستانی اشاره داشت به آنکه در عصر نزدیک به ظهور امام زمان (عج) افشاگری و پرده دری بیشتر می‌شود. در نتیجه در پرده و پوشیده ماندن، سخت و سخت تر می‌شود. اگر به حیات انسان در زمین نگاه کنیم می‌بینیم که هر چه انسان به این دوران نزدیک شده است، ستر و مستوریت او کمتر شده است؛ در هرکجای زمین که بوده و هستند.
این برهنگی ابتدا در حوزة فکری و جان انسان، ایجاد شده سپس در حوزة ادب و امروز در حوزة فرهنگ و تمدّن اتّفاق افتاده است.
انسان‌های پیش از این مرتد و منکر خداوند نبودند؛ امّا در طیّ دو قرن اخیر، از نظر فکری، انسان‌ها از نظر فکری، بی‌حیا شدند و در نهایت انسانی بی‌پرده و بی‌حجاب و بی‌باور به عالم غیبی و پیوند خورده به عالم دنیا به وجود آمده است.
بی‌حجابی یعنی ضدّ رازداری و انکار عالم غیبی و روحی . هر چه به ظهور نزدیک تر می‌شویم، پرده ها رقیق و رقیق‌تر و پرده‌دری شدید و شدیدتر می‌شود.
امام صادق(ع) فرمودند: «روزها و شب‌ها به پایان نمی‌رسد، تا آنکه منادی ندا می‌دهد ای اهل حق! جدا شوید و ای اهل باطل! جدا شوید.» گویی که در زمان عصر ظهور، نفاق کمتر و به «روزی که باطن‌ها آشکار می‌شود» نزدیک می‌شویم. گویی انسان‌ها در دوران نزدیک به ظهور، پرده ها را کنار می‌گذارند و باطن خویش را بیشتر نمایان می‌کنند.



ایمان پیوند خورده با عمل صالح است
بخش سوم سخنان سردبیر ماهنامه موعود، به این نکته اشاره داشت که مؤمن متّقی بر اساس قرآن مجید با دو صفت شناخته می‌شوند: «ایمان» و «عمل صالح».
مردم سه دسته‌اند: آنانی که ایمان دارند؛ امّا عمل صالح ندارند. مرگ و معاد و توحید و نبوّت را قبول دارند؛ امّا دروغ هم می‌گویند، غیبت هم می‌کنند، خمس هم نمی‌دهند. این گروه اهل خسران هستند.
گروه دوم، عمل درست دارند ولی ایمان  ندارند. دزدی نمی‌کنند، دروغ و غیبت نمی‌کنند، نگاه بد به کسی نمی‌کند؛ ولی ایمان به مبدا و معاد و غیب و... ندارند. اینان هم در خسران تمام خواهند بود.
گروه سوم، گروه خاصّی هستند که هم ایمان و هم عمل صالح دارند. این گروه در قرآن مجید، بشارت به بهشت یافته‌اند.
متاسفانه مسلمان بیشتر در گروه اوّل قرار می‌گیرند و غرب و اروپا در گروه دوم و هر دو در خسران هستند.

ظهور امام زمان(عج)، قیامتی پیش از قیامت
فراز چهارم سخنان اسماعیل شفیعی سروستانی به بیان شباهت قیامت کبری و ظهور کبرای امام زمان(ع) پرداخت و بیان داشت :
پس از ظهور دیگرگونی های شگفتی در آسمان و زمین رخ می دهد از جمله :
- ارتباط گیری انسان‌های مؤمن با گروه‌های مؤمن جنّی و ملکوتی و دیگر موجودات غیرزمینی اتفاق می افتد.
- هر دو به گفتة امام معصوم(ع) «یوم الله» هستند؛
- هر دو زمان «موعود» و  «الساعة» خوانده شده اند؛
- هر دو ناگهانی اتّفاق می‌افتند و کسی از زمان آنها خبر ندارد؛
- و...
استاد سروستانی در انتها هشدار دادند:
«ما در شب روزگارانیم و زمانه زمانه پرده دری و انکشاف است. هر کس فکر کند که چیزی برای مخفی نگه داشتن دارد؛ بداند در خطای محض است و این پرده برداری مخصوص طوایف مشهور به نفاق نیست؛ بلکه در میان امّت رسول اکرم(ص) اتّفاق می‌افتد. راهی جز بازگشت به ولیّ الله الاعظم(عج) وجود ندارد. بدا به حال کسی که دیگران را سرزنش می‌کند. به قول معصوم(ع) چنین کسی نمی‌میرد تا خودش به آن مبتلا شود. خودمان را دریابیم؛ پیش از برداشته شدن پرده‌ها. از دیگران پرده برندارید که پردة شما را برخواهند داشت و با انگشت به سوی کسی اشاره نکنید که به سویتان اشاره خواهند رفت. خودمان را دریابیم که ظهور همچون شهاب ثاقب در شب ظلمانی فرا می‌رسد؛ ان‌شاء‌الله.»



این نشست نیز همانند سنوات گذشته، با زیارت آل یاسین پایان یافت.

لازم به ذکر است که در حاشیة این نشست، نمایشگاهی از آثار و محصولات موعود ارائه شد. یادآوری می‌کنیم که این نشست‌ها در آخرین پنج‌شنبه هر ماه شمسی برگزار می‌گردد و حضور در این نشست‌ها رایگان است و نیاز به نام‌نویسی ندارد.

 

گزارش: پ.میعاد

نظر
افزدون جدیدجستجو
نوشتن نظر
نام:
Website:
عنوان
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
Security Image
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.

 
< بعد   قبل >

 

مستور

آخرین نظرات

فروشگاه اینترنتی

 

همسايه‌ها


  

خبر خوان



سبز آبی

پوسوم
فقط کانگورو و کوآلا نیستند که نماد استرالیا تلقی می شوند، چرا که پوسوم که امروزه کمیاب شده نیز جزو بومی های استرالیا است. نام دیگر این حیوان kuzu است و برخی نیز به آن صاریغ استرالیایی می گویند که با صاریغ امریکایی که بومی جنگل های امریکای جنوبی است، فرق دارد.
ادامه مطلب...